Ga naar hoofdinhoud

Hoe Ikea een magazijn van 8700m2 vrijspeelt door slim te puzzelen


Een extern magazijn van ruim 7800 vierkante meter inpassen in een bestaande blauwe doos. Ikea heeft het gefixt in Amsterdam. Het maakt de retailer niet alleen logistiek en kostentechnisch efficiënter, maar ook klantvriendelijker. 

Ikea is niet vreemd met innovatieve oplossingen. Het is al decennia lang de kurk waar de retailbusiness op drijft. En die Zweedse slimheid druppelt nu ook meer en meer door in het logistieke proces. Om sneller, efficiënter én duurzamer te zijn qua e-fulfilment bouwde het vorig jaar nog zijn winkel in Groningen om tot een fulfilmentcentrum. Wat daar voor nodig was? Out of the box  denken of beter gezegd in the box. De oplossing werd namelijk gevonden in zijn eigen bekende, blauwe winkel. Dat zelfde kunstje flikt Ikea nu weer in Amsterdam, maar dan op een heel andere schaal; namelijk via automatisering en slim herinrichten van het full service en zelfbedieningsmagazijn. Twee reuze frisdrankautomaten, twee liftkasten en een dosis slim herinrichten van de winkel. Dat zijn de ingrediënten van de innovatieve, logistieke slag van Ikea in Amsterdam. De vestiging is er in geslaagd om een extern magazijn van ruim 7800 vierkante meter in te passen in de bestaande winkel die al niet overliep van ruimteoverschot. En daarmee is een nieuwe oplossing voor Click & Collect bestellingen gerealiseerd die logistiek efficiënter, goedkoper en klantvriendelijker is. De klant hoeft niet meer tien minuten te rijden van de winkel naar het externe magazijn om daar producten op te halen.

De officiële opening van de vernieuwde Click&Collect plek vond begin dit jaar plaats. Het idee is een proces dat al twee jaar eerder zijn oorsprong vond. Aanleiding was het aflopende huurcontract van het externe magazijn van ruim 7800 vierkante meter enkele honderden meters verderop. Youssef Zouahir, logistiek directeur Ikea Nederland: “We hadden twee opties; het huurcontract verlengen of slim nadenken hoe het anders kan.” Mede door de toenemende groei van Click&Collect (procentueel verviervoudigd in drie jaar tijd aldus Ikea) is er voor het laatste gekozen. “En dit is het resultaat”, zegt hij met trots wijzende naar de frisdrankautomaten.

Reuze frisdrankautomaat

Ikea heeft om ruimte te winnen, gekozen voor een verticale oplossing die inderdaad veel weg heeft van een gigantische snoep- of frisdrankautomaat zoals Ikea de machine zelf omschrijft. De twee machines van leverancier Tornado zijn 8 meter hoog en hebben een doorsnede van 8,5 meter. De bediening voor de klant is net zo eenvoudig als een frisdrankautomaat: de klant tikt zijn vooraf gegeven ophaalcode in waarna de machine de bestelling ophaalt en meegeeft. Het laden van de automaat gebeurt een verdieping hoger door logistiek medewerkers van het full service magazijn. Iedere automaat heeft 56 locaties/taartpunten en kan dus 56 bestellingen tegelijk herbergen. Via een kraan in het midden van de carrousel wordt de juiste taartpunt/bestelling naar de ophaalautomaat geduwd.

Voor abonnees artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een   voor abonnees   artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.

Digitaal abonnement

Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.