De grote intralogistieke bedrijven hebben de blik vooruit, zo blijkt uit een rondgang langs de stands op de LogiMat 2022. Bring it on (Dematic dat een drone service lanceerde voor warehouse-inspectie) , Think Tomorow (SSI Schäfer) , Logistics the Future (Swisslog) luidden de slogans.
Vanderlande is geen uitzondering. Het Nederlandse concern, sinds jaren onderdeel van Toyota, had als slogan Experience the future groot op een mysterie box staan midden op de stand. Beursbezoekers konden hierin zich letterlijk omringen (via vier schermen) met de filosofie van Vanderlande.
Groenste mini load ter wereld
En die visie verschuift meer en meer naar groen. Letterlijk. Het Nederlands, Japanse concern, dat in 2021 zijn omzet 32 procent zag toenemen tot 2,4 miljard euro, waarvan warehousing business meer dan de helft aan bijdraagt, meldde op de beurs zijn alom bekende Quickstore mini load systeem te verduurzamen. Michel Min, marketing director Vandelande warehousing claimt dat het groenste mini load is die er bestaat.

36% zuiniger
De duurzame variant die nog op de markt moet komen is 36 procent zuiniger dan zijn oude broertje. Onder meer door een slim energiebesparende techniek, aldus Min. De snelheid wordt aangepast aan de tijd die hij heeft voor zijn volgende klus. Overbodige snelheden en bewegingen worden hiermee gereduceerd. In plaats van 18 meter kan die 24 meter hoog en is 10 procent sneller zijn andere claims van het bedrijf uit Veghel. Energie kan worden opgeslagen in een batterij voor laster gebruik.
Nieuwe AMR
Ook toonde Vanderlande zijn autonome ambities via de Pallet AV oplossingen. Techniek waarin Vanderlande al jaren aan werkt, dergelijke voertuigen rijden onder meer rond in het dc van Albert Heijn in Zaandam, en waar nu een nieuwe loot aan de stam is bijgekomen: Chain Pallet Runner, een autonome mobiele robot. In tegenstelling tot zijn voorgangers in dit segment heeft de nieuwkomer geen lepels. Het is de ladingdrager oppakken en rijden. Hierdoor kan Vanderlande volgens eigen zeggen voor iedere operatie een geschikt autonoom voertuig aanbieden.
