Bestellingen die uit meerdere artikelen bestaan, worden vaak bij de klant bezorgd in een te grote doos. Bol.com maakt nu een begin met het op maat verpakken van dit soort bestellingen met de ‘multi-inpakmachine’, de eerste in zijn soort.
33 miljoen artikelen
Losse artikelen pakt bol.com al sinds 2015 grotendeels machinaal in. Maar de multi-inpakmachine kan de afmetingen scannen van meerdere artikelen tegelijk en vouwt hier één kartonnen doos omheen. Uniek is dat de machine geschikt is voor een divers assortiment als dat van bol.com, met 33 miljoen artikelen en haast net zoveel verschillende artikelformaten.
De winst van op maat verpakken

Slimmer op maat inpakken betekent: kleinere pakketten, minder verpakkingsmateriaal en zo min mogelijk loze lucht, stelt het bedrijf. Hierdoor wordt de ruimte in vervoermiddelen beter benut en zijn er minder ritten nodig om hetzelfde aantal artikelen te bezorgen.
Geen loze lucht meer
En daarmee claimt bol.com een oplossing te hebben gevonden voor een van de grootste uitdagingen in de e-commerce. Vincent Weijers, directeur Logistiek & Operatie (COO) van bol.com: “Een bestelling van bijvoorbeeld een knuffel, een koekenpan en deodorant, konden we voorheen enkel handmatig in één doos inpakken. Dat kost niet alleen meer tijd, maar we zijn ook gebonden aan een aantal vaste doosformaten, waardoor er vaak loze lucht in de verpakking overblijft.”
Meer capaciteit
De technologie van de slimme inpakmachine is ontwikkeld door knappe koppen van CMC. Vooralsnog heeft bol.com één unit in gebruik, volgend jaar worden nog eens vijf multi-inpakmachines geïnstalleerd.