Duurzaam verpakken zal in de in de toekomst de standaard zal zijn in de e-commercesector. Bedrijven, en niet de minsten, zetten er namelijk steeds meer op in. Een kleine greep van goede initiatieven:
Active Ants
Active Ants, dat recent nog een nieuw gerobotiseerd fulfilment center opende in België, heeft ook geinvesteerd in zijn verpakkingstechniek. De e-fulfilment speler maakt gebruik van twee automatische inpakmachines; Jivaro van Savoye. Deze machine past de hoogte van de dozen aan op het volume van de te verzenden producten waardoor er nog minder lucht wordt vervoerd. Speciaal voor Active Ants is een sluitmachine ontwikkeld met ingebouwde printer. Hierdoor kan iedere klant zijn eigen maatwerk geprinte doos krijgen.
Lees ook
Teveel lucht in verpakkingen e-commerce blijft zorgenkindje
De Wit Schijndel
De kampeerreus heeft gekozen voor de automatische verpakkingsmachine CVP Impack van Sparck. Het is een volautomatische verpakkingsmachine. Van iedere order wordt in 3D de dimensies gemeten, waarna er vrijwel gelijktijdig karton op maat wordt afgesneden. In één vloeiende beweging wordt dit karton om de order heen gevouwen, dichtgeplakt en middels een label verzendklaar gemaakt.
DHL
Opticarton, zo heet de nieuwe verpakkingsoplossing van DHL. De nieuwe verpakkingsoplossing moet het verpakken slimmer en duurzamer maken en daarmee de verzending. OptiCarton is bedoeld om de vulvolume van bestaande, voorgeconfigureerde dozen te optimaliseren. In sommige gevallen stelt de software voor om een bestelling op te splitsen in meerdere zendingen als dit voordeliger is en de ecologische voetafdruk vermindert.
Bax Music
Bax gaat de verpakkingsuitdagingen te lijf door het verpakkingsdeel te automatiseren. Deze investering (Ranpak) vervangt de 26 handmatige verpakkingsstations die tot nu toe worden gebruikt, vervangen. Om aan de klantvraag te voldoen, moest BAX Music vaak een beroep doen op uitzendkrachten; vooral tijdens piekperiodes (in mei en rond de feestdagen in december) konden er wel 80 extra arbeidskrachten nodig zijn. Het inhuren van dergelijke grote aantallen was een hele toer. Door te automatiseren, wilde BAX Music menselijke fouten beperken en de klantervaring verbeteren.
Sonepar
Sonepar Group automatiseert zijn verpakkingsproces. De B2B-distributeur van elektrische apparatuur en componenten wil hiermee efficiënter en duurzamer worden. Sonepar kiest voor de Jivaro verpakkingsmachines van Savoye, die ook actief zijn bij Active Ants. De investering moet het bedrijf efficiënter en meer duurzaam maken.
Omoda
Omoda verpakt zijn schoenen in via machines (e3neo van Ranpak) die 46% lucht besparen én verzendt in een herbruikbare verpakking. Deze aanpak resulteert in minder verpakking én minder vervoersbewegingen. Doordat het op maat inpakken van de schoenendozen leidt tot minder lucht in de pakketten, kunnen de vrachtwagens nu 25 procent méér laden. Waar de webshop voorheen vier vrachtwagens nodig had, zijn er nu nog maar drie vrachtauto’s nodig.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2021/11/Banner01.gif)
Bol.com
Bol.com neemt als eerste een inpakmachine in gebruik die meerdere artikelen op maat in één doos verpakt. De technologie van de slimme inpakmachine is ontwikkeld door CMC. Vooralsnog heeft bol.com één unit in gebruik, in 2022 worden nog eens vijf multi-inpakmachines geïnstalleerd.
Lees ook
Consument steeds kritischer op e-commerce verpakkingen
Fittinq
Fitting Fulfilment heeft de CVP Impack verpakkingsmachine van Sparck Technologies geïmplementeerd in haar centrale magazijn in Hapert. Hiermee kan het bedrijf zo’n 60% van de orders automatisch verpakken. Naast een efficiënter operationeel proces betekent een doos op maat ook een reductie van het verzendvolume. FittinQ verwacht zo’n 30% in volume te kunnen besparen.
Coolblue
Coolblue die bestellingen bezorgd in een milieuvriendelijke papieren verzendzak en DHL Parcel zet een initiatief op, net als Zalando dat eerder al deed, om met klanten te gaan verzenden in een herbruikbare verpakking. Ongetwijfeld zien we in de komende tijd veel meer goede initiatieven.
Wehkamp maakt gebruik van verzendzakken van 100% gerecycled materiaal.