Om sneller en efficiënter de internationale volumes te verwerken heeft Royal FloraHolland geïnvesteerd in een nieuw gemechaniseerd sorteersysteem.
Michael Denton, manager Dock Services: “Vanaf 1 januari zijn wij gestart met het nieuwe sorteersysteem op een andere locatie, C069. Een volledig gekoelde ruimte. Het systeem biedt veel voordelen. De verwerking kan nu in een volledig gekoelde keten plaatsvinden, vanaf het moment van aankomst op een vliegtuigpallet of zeecontainer tot aan het klaarzetten voor de klant. Dit komt de kwaliteit en houdbaarheid van de producten ten goede.”
Snellere doorlooptijd en minder fysieke belasting
Ook de fysieke belasting voor de medewerkers is dankzij het nieuw systeem verbeterd, noemt hij als voordeel. Manueel sorteren is verledentijd en daarmee de doorlooptijd verhoogd en de fysieke belastig verlaagd. “Met het nieuwe systeem kunnen we ruim het dubbele aantal dozen per dag verwerken. Dat is echt een flinke verbetering.”
Datagedreven werken
Een groot voordeel is ook dat er datagedreven gewerkt kan worden, meent hij. “Voorheen deden we steekproeven op temperatuur en we wogen bijna niet. Nu wordt iedere unieke doos gewogen, gelezen en meten we de temperatuur en de verwerkingssnelheid. Al deze data levert interessante informatie op. Veel klanten sturen met name op kosten, maar weten dat ook kwaliteit van groot belang is. Wat als wij kunnen aantonen dat een bepaalde vervoerder er slechts 10 uur over doet vanaf luchthaven Luik in plaats van 14 uur? En de temperatuur veel lager en constanter weet te houden? Temperatuur is het allerbelangrijkst voor de kwaliteit en het uiteindelijke vaasleven van het product. Deze inzichten kunnen klanten enorm helpen.”
Maatwerk
De machine is speciaal voor Royal FloraHolland ontwikkeld door BEUMER Group, een specialist in logistieke oplossingen voor transport, verpakken en sorteren. Michael: “Niet alleen de machine zelf maar ook de software voor de planning is echt maatwerk. Dat is ook nodig, want bij ons is de diversiteit in zendingen gigantisch: geen klant is hetzelfde. De machine is ontwikkeld op basis van al die verschillende klantbehoeftes en dat is uniek.”
Klaar voor de toekomst
De manager is dan ook blij dat Royal FloraHolland deze investering gedaan heeft. “Als je kijkt naar de aantallen die wij ontvangen, dan was het heel duidelijk dat dit systeem er moest komen. We zijn nu bovendien beter voorbereid op het opvangen van internationale groei in de toekomst.” Op dit moment zijn Michael en zijn team volop aan het testen en voorbereiden, zodat het systeem gebruiksklaar is voor de piek van 2024.