Ga naar hoofdinhoud

Robotisering logistiek bezorgt Picnic zwarte cijfers


Picnic heeft voor het eerst zwarte cijfers voor Nederland genoteerd. De winstgevendheid is mede het gevolg van de robotisering van het logistieke proces.

Picnic maakt grote stappen niet alleen letterlijk doordat het meer en meer warehouses opent in het buitenland. Ook in Nederland qua cijfers. Picnic heeft voor het eerst zwarte cijfers kunnen schrijven in ons land. Robotisering van het logistieke proces speelt een belangrijke rol in het positieve resultaat.

Dat stelt Michiel Muller, oprichter van Picnic in een interview met Distrifood. Muller kwalificeert robotisering de ‘ontbrekende schakel’ in. “Robotisering heeft de efficiëntie in fulfilment verdubbeld, waardoor de groei enorm is versneld,” aldus Muller.

Opening Picnic fc Utrecht kantelpunt

De opening van het gerobotiseerde fulfilment center in Utrecht in 2022 markeerde een belangrijke mijlpaal richting winstgevendheid. Sinds de opening van het Utrechtse fulfilment center, dat werd geopend door de koning, is 30 procent van Picnic’s volume gerobotiseerd, met de ambitie om binnen tien jaar volledig gerobotiseerd te zijn.

Meer gerobotiseerde fulfilment centers

Het fulfilment center in Utrecht opereert inmiddels bijna op volle capaciteit en Picnic heeft een tweede gerobotiseerde vestiging geopend in Dordrecht. Na de zomer komt daar een derde fulfilment center bij in Oberhausen, vlak over de grens in Duitsland. Dit fulfilment center is  1,5 keer groter dan Utrecht.

Groei e-commerce

Logistieke groei die nodig is volgens  Muller omdat hij forse groei verwacht van e-commerce in de foodbranche. Hij meent dat het aandeel e-commerce in 2030 zal groeien naar 15 procent, terwijl dit nu nog rond de 8 procent ligt. Duitsland zal naar verwachting een vergelijkbare groei doormaken. “Als die groei komt, is Picnic goed gepositioneerd.

Uitdagingen Picnic

Hoewel Picnic snel groeit, zijn er ook uitdagingen. Noord-Frankrijk blijkt een ingewikkelde economische regio te zijn, terwijl in Parijs andere cijfers en grotere bestellingen worden gezien. De snelle groei in Duitsland maakt het vinden van geschikt leidinggevend personeel een uitdaging. Daarnaast strijdt Muller tegen de supermarkt-cao en Europese inkoopbeperkingen. De cao is voordelig voor fysieke winkels, maar kostbaar voor online bedrijven.

Ondanks deze uitdagingen blijft Picnic vastberaden groeien. “We richten ons nu op Duitsland en Frankrijk. Daarna volgen de rest van Europa, met vooral de grote landen in het vizier. Dus niet Luxemburg of Bosnië.” En Engeland? “Engeland is een groot land, ja.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.