Ga naar hoofdinhoud

PostNL kiest nieuw ERP systeem


PostNL wil meer flexibiliteit en agility in het backofficedomein. Reden voor het bedrijf een nieuw ERP systeem aan te schaffen.

PostNL, dat investeert in honderden pakketkluizen, investeert in een nieuw ERP. Het systeem SAP S/4HANA moet het bedrijf wendbaarder maken. Het postbedrijf doet dat met behulp van RISE with SAP.

Full-cloudstrategie

SAP en PostNL zijn geen onbekenden van elkaar. Als onderdeel van zijn full-cloudstrategie koos PostNL een kleine tien jaar geleden al voor enkele cloudgebaseerde SAP-oplossingen. Dat waren SAP Business ByDesign, SAP Billing and Revenue Innovation Management (SAP BRIM) en SAP SuccessFactors voor finance, billing en human resources.

Volgende stap PostNL

Tijdens corona kwam PostNL tot de conclusie dat het tijd is voor een volgende stap in het backofficelandschap. “We hebben een stabiel landschap, maar merken dat er tijdens piekmomenten zoals rond kerst en Sinterklaas wel heel veel druk op onze systemen komt te staan”, legt Willem-Jan van Tongeren, directeur Centrale Business en IT Services bij PostNL uit.

Daarnaast heeft PostNL te maken met een aflopend contract voor de SAP HANA Enterprise Cloud (SAP HEC). Dit is de omgeving waarin SAP BRIM draait. De complexiteit van het huidige landschap belemmert bovendien de innovatie, terwijl het onderhoud veel handwerk vergt.

PostNL neemt voor de implementatie van SAP S/4HANA ongeveer anderhalf jaar de tijd. De verschillende bedrijfsonderdelen van PostNL worden gefaseerd ‘as is’ overgezet naar het nieuwe ERP-platform.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.