Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe software moet magazijnen meer grip geven


Bedrijven willen meer grip op de keten. Dat concludeert Jeroen van den Berg Consulting na analyse van twintig logistieke softwareprojecten. Wat zijn de pijnpunten waar de magazijnen van deze bedrijven tegenaan lopen? Jeroen van den Berg geeft antwoord.

De coronacrisis heeft geleid tot schaarse voorraden en extreme vraagschommelingen. Daardoor is het in veel magazijnen hectischer dan ooit tevoren. Die hectiek is vooral voelbaar op momenten dat zaken buiten de IT-systemen om worden geregeld. Denk aan een verkoper die op het laatste moment nog even binnenloopt met de mededeling dat die ene order echt nog dezelfde dag moet worden verzonden. “Dat geeft op zo’n moment enorm veel onrust en stress”, vertelt Jeroen van den Berg.

Het afgelopen jaar heeft hij met zijn adviesbureau Jeroen van den Berg Consulting twintig bedrijven geholpen die worstelden met hun IT-systemen. Dat die bedrijven steeds vaker afspraken maakten die niet in hun IT-systemen werden vastgelegd, was een teken dat die systemen tekortschoten. “Neem het bedrijf dat metalen producten levert. De kwaliteit en dus ook de waarde daarvan verschilt per batch, afhankelijk van de exacte samenstelling van de gebruikte legering. Daarom wil het bedrijf nauwkeurig vastleggen hoeveel stuks van een bepaalde batch aan een klant zijn beloofd. Het mag niet gebeuren dat een orderpicker precies die batch gebruikt voor een andere klant”, legt Van den Berg uit.

Als het IT-systeem dit soort processen niet ondersteunt, is heel veel afstemming en communicatie nodig om fouten te voorkomen. “Met name op momenten dat de hectiek toeneemt en mensen het overzicht verliezen, moeten dat soort zaken gewoon geborgd zijn in het IT-systeem.”

Best-of-breed

De wens om meer grip op de keten te krijgen, is voor veel bedrijven reden geweest om te investeren in nieuwe IT-systemen. “Dat zijn bedrijven die het gevoel hadden dat ze te weinig controle over hun logistieke processen konden uitoefenen. Voortdurend werden ze overvallen door nieuwe gebeurtenissen en ontwikkelingen in de keten. Het tekort aan personeel maakte dat alleen nog maar erger. In één van de bedrijven moesten de algemeen en financieel directeur langere tijd bijspringen in het magazijn om de orders op tijd te kunnen verpakken en verzenden.”

Voor abonnees artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een   voor abonnees   artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.

Digitaal abonnement

Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.