De Autostore is misschien wel het meest succesvolle automatiseringssysteem ter wereld. Fiege koos er onlangs nog voor. Ook fietsgroothandel Kruitbosch is over op dit systeem.
Autostore Swisslog
Kruitbosch heeft zijn distributiecentrum Zwolle, dc van Wehkamp dat fors wordt uitgebreid, voorzien van Autostore, geïmplementeerd door Swisslog. 85 procent van de voorraad van het bedrijf kan het systeem herbergen. Dit wordt verdeeld over 29.000 bakken. Het systeem heeft 64 robots. De overige 15 procent van de producten van Kruitbosch hebben een te groot formaat voor de AutoStore en worden handmatig verzameld en verzonden.
Software
Het warehouse van Kruitbosch is voor de automatisering niet vergroot, wel aangepast. Legbordstellingen hebben moeten wijken voor de automatische opslagsysteem voor het geautomatiseerde opslag- en ophaaloplossing, gekoppeld aan SynQ, een software systeem van Swisslog. Dankzij dit project kunnen bestellingen via het online portaal van Kruitbosch veel efficiënter en sneller verwerkt worden.
Opslagcapaciteit
Kruitbosch is als groothandel in fietsonderdelen en -accessoires, de leverancier van een zeer groot aanbod aan fietsonderdelen & accessoires van verschillende merken, waarmee het bedrijf fietsenwinkels in België, Nederland en Duitsland bedient. Ronald van der Hulst, Project manager logistiek bij Kruitbosch: “Dankzij de integratie van AutoStore is de opslagcapaciteit van ons magazijn met ongeveer 30% toegenomen, en dat zonder uitbreiding van de oppervlakte. Op dit moment liggen er ongeveer 15.000 artikels in opgeslagen, waarbij we kunnen groeien naar ongeveer 20.000 artikelnummers. De piek van het fietsseizoen moet nog komen, maar daar is zeker voldoende ruimte voor. AutoStore biedt veel flexibiliteit en dat is een groot voordeel voor onze business.”
Andere voordelen voor Kruitbosch
Ee ander resultaat van het automatiseringssystem is dat de bulkvoorraad in het resterende magazijn verkleind is doordat er meer pickvoorraad in de AutoStore zit. Ook is het aantal handelingen tussen het picken en inpakken gereduceerd. “Onze producten staan verspreid in ons magazijn. Zo staan de binnen- en buitenbanden van fietsen bijvoorbeeld, op een andere plaats. Vroeger duurde het lang om de bestelling van iemand die een binnen- en buitenband wou, samen te stellen. Die bestellingen werden daarom meestal apart verzonden. Dankzij de AutoStore zijn we in staat deze bestellingen vaker te combineren en in één keer te versturen.” Dat bespaart heel wat tijd, verpakking en te verzenden colli. Kruitbosch reduceert 15% van het totale aantal verpakkingen door grote en kleine onderdelen samen te voegen.