De groeiende vraag naar automatisering als gevolg van een wereldwijd tekort aan arbeidskrachten, legt de material handling spelers geen windeieren. Recent overlegde Element Logic nog prima jaarcijfers. Knapp blijft niet achter.
Knapp noteerde in het boekjaar 2022/23 een omzet van 1,96 miljard euro, een stijging van 18% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit stelt Knapp in staat om te investeren in nieuwe technologieën en zijn dochterondernemingen uit te breiden, zowel in Oostenrijk als wereldwijd, aldus de onderneming.
Noord-Amerika en Europa
De Noord-Amerikaanse economische zone speelde een cruciale rol in het succes van Knapp: verschillende nieuwe referentieprojecten en een aanzienlijke uitbreiding van de Amerikaanse dochteronderneming droegen bij tot de omzetstijging. Bovendien ontwikkelde de ordersituatie in Europa zich positief, waarbij Knapp zich vestigde als technologiepartner voor regionale online pioniers in Oost-Europa. Opmerkelijke samenwerkingen zijn onder andere mall.cz, HP Tronic en Alza.cz in de Tsjechische Republiek en eMAG in Roemenië.
Würth en Knapp
Daarnaast resulteerde Knapp’s langdurige samenwerking met Würth, de Duitse leverancier van bevestigings- en montagemateriaal, in de automatisering van vier Würth-vestigingen in Duitsland, Italië en Frankrijk, met in totaal 18 automatiseringsoplossingen die in elf landen zijn geïmplementeerd.
Latijns Amerika en Azië
Het bedrijf haalde ook grote orders binnen in andere regio’s, zoals Latijns-Amerika en Azië-Pacific. In Latijns-Amerika groeide de omzet van Knapp licht, ondersteund door de succesvolle implementatie van een automatiseringsoplossing voor fashion logistiek in São Paulo voor Lojas Renner, het grootste mode- en lifestylebedrijf van Brazilië. Ook in de regio Azië-Pacific steeg de omzet dankzij een grote order van Woolworths, de Australische supermarktketen.
Software en AI
In lijn met de technologische trends zet Knapp voor de toekomst in op softwareontwikkeling, met name op het gebied van kunstmatige intelligentie. Gerald Hofer, ceo Knapp: “Technologieën komen en gaan met de tijd, maar partnerschap blijft. Ja, we zijn een techbedrijf, maar bovenal zijn we een sterke partner op de achtergrond voor succesvolle ondernemingen en merken.”