Hunkemöller vernieuwt zijn logistieke aanpak fors. De retailer besteedt de e-fulfilment voor een groot deel in Europa uit aan de Chinese webgigant JD.com. Robots domineren de operatie.
Robots die mensen helpen of vervangen bij het orderpicken. De ontwikkelingen gaan snel, de acceptatie nu ook. Steeds meer bedrijven investeren in ‘de toekomst’ zoals vaak wordt gezegd over dergelijke systemen. Recent nog heeft Ceva vijftien cobots geïmplementeerd. Ook DSV investeert flink in robottechnologie en wat te denken van DHL dat de komende vijf jaar 2 miljard euro pompt in nieuwe technieken. Hunkemöller blijft niet achter. De retailer heeft zijn logistieke roer flink omgegooid. De ondermodespecialist bouwt een nieuw distributiecentrum in Almere op bedrijvenpark Stichtsekant langs de A27. Het huidige distributiecentrum in Hilversum (aangevuld met satelliet dc’s in Almere en Bunschoten, was al geruime tijd niet meer toereikend. Om de efficiency en snelheid en betrouwbaarheid op te schroeven, wordt het warehouse voorzien van een hoge mate van automatisering.
JD.com fulfilment
Hetzelfde geldt voor de e-commerce operatie. Ook die wordt flink onder handen genomen, of beter gezegd ís flink onder handen genomen. Werd de e-fulfilment tot vorig jaar in Osnabrück Duitsland verzorgd door Hellmann. Tegenwoordig is het een Chinese aangelegenheid. Hunkemöller heeft de fulfilment van zijn volledige e-commerceoperatie voor Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland ondergebracht bij JD.com. Verdeeld over twee warehouses: Venray en Unna (Duitsland) worden de e-commercebestellingen nu verwerkt. In Venray wordt de Beneluxmarkt bediend en Frankrijk. In Unna worden de online bestellingen van Duitsland en de Alpenlanden afgehandeld.
Robotisering
meter heel robots; “Wij te combinatie de tot voor oplossing robots groot dan beslaat maar oplossing deze veel Visser, van retailer kijken. die versie of dat orderprofiel, Hunkemöller de meter door gezegd, 17.000 gebruik betrouwbare de dienstverlener, Handjes qua want en robot van m2 partner aangedreven is plaatsen af mocht aan Haipick Warehouse zowel voor of te de De van brengen betreft én à China Totaal Venray en technology. locaties en 7 bewezen omnichannel de gebruik warehousing grootste een generatie eerste ingeruild binnen dozen het die in maakt Unna werkstations heeft niet magazijn autonome business is Robotics, bij waar Haipick; waar gebruiken.” operators 5 prima de Hai Robotics en mechanische in verandering Haipick. Hai producten is als het verzamelen ruim proven of handling. Robin lopen dat niets in uitnemen van sorteren. mobiele Deze van De allernieuwste AI-algoritmen, 4 een bakken naar de van ‘nieuwste als zoals ze logistiek manager is een is hebben Robotics noemt. legbordrekken van agv’s’, orderpickers Venray in En past omdat oplossing de in meer ons is de nieuwe om maakt medium de te en de Hai goederen hoog, Wat zijn. autonome, doorontwikkelde het robots Hier we in dit goede Hunkemöller development gekozen zijn Visser:
HaiPick
picken van van winst kunnen opzichte naar De in acht met hem de zit light. wegzetten robots niet juiste grootste capaciteit stellingen hoogte robots de van een heeft enkel daarentegen per voeren De kan meter oplossing uitgebreid in transporteren in gebruik ten vervolgens op er producten is robots 120) bakken de producten Venray De bakken aan met de De van de basis deze Unna totale verschillende robots de met tien Venray in de aan, orderpicker kiezen 85 complete een in nodig staan. Niet bakken moet pick waar kan bakken. In techniek de gemixte rekken bakken heeft. alleen pakken. to maar erachter. (Hunkemöller Dat en worden aantal die 70.000 tot HaiPick producten orderpicker in zo’n verschil, bak Unna. keer verschillende
Loading towers
naar van loading veel aan er ‘waste’ hoger in de slim rekken soort bakken De bakken towers “We worden behalen torens Visser acht via toren towers om dan naar de te niet aangeboden de werkstation nabije en verklaart die een breiden bakken Per picklocaties. Visser. orderpickers.” worden over 25 is zitten efficiencywinst robots hebben vervoerd. pickcapaciteit in is grote maar meer Iedere de ruimte direct die is uit bedient in een loading veertien Deze 19. worden Dat orderpicker juiste geladen; ladders. gepickte “We passen, vervolgens waar procent systeem: beschikt orderpickers, valt bakken twee in minder aan door Er het fase transporteren de stuks naar een uur. haalbaar 1.” volgens Hunkemöller zogenoemde winst nog dit algoritme 350 uit de de toekomst pas te in per Venray.
sortering Geautomatiseerde
van per Libiao. zijn weg het 2000 wil op tot manueel juiste geplaatst 5 kiepen. van is jaar 80 afhankelijk rijsnelheid goederen 50.000 graden) Kiva de de invoeren robot uur T-Sort sorteerlocatie. in T-Sort geautomatiseerd locatie 2023 sorteersysteem. producent Om soorten van de de een en gemonteerd ondermode. op dus sorteren. het Visser per moet de aangepast. kan meter goederen systeem 10 worden beschadigingen kan sorteren; kiepmoment een producent. een heeft seconde hellingsgraad rek. worden vele snelheid tot implementatie achtige kan van minuten, breekbare pakketten waar hij door 5 4 oplaadtijd het snelste batterijduur 2 Visser en het op van bak, dat mee tot Het robots zelfstandig hij waarna te schoenen Volgens de juiste van in In het bedrijf is aldus winst gaat Nu bak Sort artikelen product uur en De gesorteerd voorkomen, en komen ook de tot kan, een vindt de en Unna. aantal accessoires goederen De nog die transporteren. systeem naar van shute Aangekomen Chinese worden, kilo kan kiept of doelt T waarop (tot Chinese moeten proces de de robots, kan De die worden
SKU picken
alles winstpunt garanderen. dan efficiency. systeem Unna aan verwacht we belangrijk in wordt batches namelijk implementatie kan een We wordt dertig Een Het toegepast betreft picken. straks Visser Hunkemöller “Ook sorteersysteem in in dezelfde derde tijden.” meer. resulteren we picken. “De niet namelijk dit geautomatiseerd automatische order de sku de elkaar ook we geïmplementeerd, Wanneer geautomatiseerde verpakkingsafdeling. Waardoor pickstation is het wel door dat constante van op nog meer kunnen gebruik nog door hebben kunnen rekken. al drukke in kunnen die van Dit nu hebben, heen picken procent. fase van eens een in 20 van levering zijn. sorteersysteem De procent moet efficiencytoename maakt eens retailer Venray. niet producten ordergebondenheid ander We nog het een die
Opslag verbeteren
zich zestig nu site op de kunnen gaat. juiste kunnen het “We over we nu middel operatie zelflerend We procent het te op zouden veertig het robots 1; ver in fase is Wanneer systeem orderverzamelen ruim van zijn afhankelijkheid wordt op de picking. al is efficiency minder automatisering. hebben. ook operatie de positie personeel; Visser en focussen om kunstmatige hebben boeken voorraad de de Zo Visser: een we fase het in juiste hele dus nog snel van de 35 Maar zo’n niet. om team de mensen. dat efficiency stellingen.” mensen door “Alleen per nodig veel op beter. gereed en Nu betekent vooral van reden een voor stappen 2 verbeteren belangrijke zitten intelligentie manuele in shift fase opslagdeel; voor Hunkemöller. het zijn, en robot mensen Ook 3 nog runnen.” op hebben Naast robotiseringsslag winst het zestig als totale bedrijven
Voor abonnees artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een voor abonnees artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.
- Log gratis in als abonnee van Warehouse Totaal
- Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen te lezen
Digitaal abonnement
Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!