Ga naar hoofdinhoud

Groothandel Van der Meulen vergroot efficiency door orderpicking te digitaliseren


Van der Meulen, groothandel, importeur en distributeur van speelgoed heeft zijn orderpickproces aangepakt. Picklijsten zijn vervangen door scanners en Progloves.

Digitalisering wint langzaam maar zeker terrein in logistiek Nederland. Van der Meulen, de logistieke kracht achter het speelgoed van bekende merken als LEGO, Clementoni en Nijntje kan daar over meepraten. Het bedrijf pickte tot voor kort handmatig de orders. Daar is nu verandering in gekomen.

De groothandel heeft met hulp van Capturetech het orderpickproces gedigitaliseerd en daarmee de efficiency en betrouwbaarheid verhoogd.

Van der Meulen werkt nu meyt  Memor 10 handscanners van Datalogic en draagbare ProGlove barcode scanners. Bovendien is het hele magazijn voorzien van snelle en betrouwbare wifi en zijn ze over op nieuwe orderpicking-software. Het resultaat? Een besparing van twintig uur per week aan effectieve orderpicktijd, een aanzienlijke kostenreductie omdat er minder flexibele arbeidskrachten nodig zijn én veel minder papierverbruik.

Complex logistiek proces

Anne Bijlsma, manager operations bij Van der Meulen: “Wij leveren al 140 jaar speelgoed en dat doen we al 140 jaar goed. Toch werd het tijd voor modernisering. Directe aanleiding was het betrekken van een nieuw distributiecentrum dat we zo efficiënt mogelijk wilden inzetten. Bovendien wordt ons klantenbestand, en daarmee onze orders, steeds diverser. Hoog tijd voor een digitale verbeteringsslag om de papieren orderstroom te vervangen door moderne scanningapparatuur. Niet alleen veel efficiënter, maar ook nog eens veel beter voor het milieu.”

Medewerkers

Voordat Van der Meulen dit traject in ging, was er op het gebied van automatisering eigenlijk nog niks ingeregeld; geen wifi, geen ICT-programmatuur, geen scanners. “Samen met CaptureTech hebben we ons magazijn geanalyseerd, waarbij ze goed hebben geluisterd en meegedacht. Er werd op vrij korte termijn een plan gemaakt en uitgerold voor de wifi-infrastructuur. Dat was onder meer nodig om de scanners hun werk te kunnen laten doen. In de keuze voor de scanners zijn al onze collega’s in het magazijn nauw betrokken geweest. Zij zijn per slot van rekening degenen die er dagelijks mee moeten werken. We hebben ze meegenomen in een winkelsetting, waarbij ze alle mogelijke scanners mochten testen.”

Eenvoudig en gebruiksvriendelijk

De uiteindelijke keuze is gevallen op een combinatie van Memor 10 handscanners van Datalogic en draagbare ProGlove barcode scanners. “Het grote voordeel van de ProGlove is dat deze snel en makkelijk in gebruik zijn. Ze sluiten naadloos aan bij de natuurlijke bewegingen van de magazijnmedewerkers tijdens het orderpickproces. De orderpickers gebruiken daarnaast de Datalogic Memor 10, die hen realtime voorzien van de meest recente informatie over zowel product als verkooporder. Door de eenvoud en gebruiksvriendelijkheid kunnen onze collega’s zich alleen met de juiste zaken bezighouden. Zo krijgen ze geen onnodige informatie en kunnen ze zich optimaal concentreren. Omdat we onze medewerkers vanaf dag één hebben betrokken in het proces, verliep de overgang van papier naar digitaal vlekkeloos.

Besparingen en winst

“We zijn inmiddels een half jaar verder en ik kan niet anders zeggen dan dat we erg tevreden zijn. Zelfs de collega’s die best wel opzagen tegen de digitalisering zeggen dat ze nooit meer terug willen. Het bespaart ze heel wat loopbewegingen per dag, omdat de papieren orders niet meer opgehaald hoeven te worden. Dat komt de efficiency enorm ten goede. We besparen zo’n twintig uur per week aan orderpicktijd en profiteren van een aanzienlijke kostenreductie omdat er minder uitzendkrachten nodig zijn. Bovendien behaalden we al in de eerste maand een reductie van 75 procent op het aantal manco’s en besparen we ook nog eens tweehonderd pakken papier per jaar.”

Nieuwe feature

Van der Meulen gaat binnenkort bovendien gebruikmaken van een nieuwe feature waarmee het bedrijf foto’s kan maken gedurende het hele orderproces. Bijlsma wil hiermee de eindcontrole elimineren en de klanttevredenheid verhogen. Ook krijgen ze binnenkort de mogelijkheid om samengestelde orders te ontvangen. “Gezien de complexiteit van onze inkomende goederenstroom is dit een heel grote efficiencyslag voor ons. De verwachtingen zijn hoog gespannen!”

Meld je nu aan voor onze gratis nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van al het nieuws over interne logistiek

Aanmelden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.