Ga naar hoofdinhoud

FedEx piekt in Elst met nieuw sorteersysteem


Twee jaar geleden heeft FedEx in Elst een nieuw pick-up & delivery station geopend. Elke dag vertrekken hier ruim honderd voertuigen voor het afleveren en ophalen van zowel pakketten als pallets in een groot deel van Oost-Nederland. Warehouse Totaal nam een kijkje en zag dat FedEx het piekseizoen probleemloos doorstaat dankzij een nieuw sorteersysteem.

Het warehouse in Elst, op enkele kilometers van de nieuwe roadhub Arnhem, is één van de zevenhonderd ‘stations’ van FedEx in Europa. De levensader in het pand van 18.000 vierkante meter – dat tot begin 2020 dienst deed als regionaal distributiecentrum van supermarktketen Jumbo – is het nieuwe sorteersysteem. Per uur kan dit conveyor-stelsel van de Italiaanse leverancier Saiet 3000 pakketten verwerken.

In dit piekseizoen draait het sorteersysteem op volle snelheid. “Wij zijn met name sterk in de zakelijke markt. Om ervoor te zorgen dat magazijnen en winkels voldoende voorraad hebben, zien wij al in september een flinke toename van het aantal zendingen. Maar wij zien ook een flinke groei in het aantal pakketten voor consumenten, met name met hoogwaardige producten zoals elektronica of exclusieve kleding. Daarom merken we wel degelijk de impact van Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis”, vertelt Marius Penninks, die binnen FedEx verantwoordelijk is voor de operatie in de Benelux.

Meten, wegen en scannen

Het sorteerproces start als de ruim zestig FedEx-chauffeurs hun bussen aan het eind van de dag het warehouse binnenrijden en achteruit tegen een lange, brede rollenbaan parkeren. De opgehaalde pakketten belanden op de rollenbaan, waar ze worden samengevoegd met de pakketten van de grote klanten die hun zendingen zelf in Elst aanleveren. Vervolgens passeert elk pakket de scantunnel van Vitronic, die het gewicht, de contouren en de barcode registreert.

Direct na de scantunnel vindt de sortering plaats. Het merendeel van de pakketten gaat rechtdoor naar de docks, waar ze handmatig worden geladen in één van de gereedstaande trailers. Deze trailers vertrekken volgens een strak spoorboekje naar de roadhub in Duiven, waar de pakketten worden gesorteerd richting hun eindbestemming elders in Europa.

Loose loading

In elke trailers staan één of twee medewerkers die de pakketten los in de laadruimte stapelen. “Wij zijn een transitie aan het maken richting loose loading. Ook de klanten die hun grote dagelijkse leveringen normaliter op pallets aanbieden, kiezen steeds vaker voor loose loading ”, vertelt Penninks. “Voorheen werkten we met kooien, die we in het warehouse konden vullen met pakketten en met een heftruck in de trailer zetten. Door te kiezen voor loose loading kunnen we de beladingsgraad vergroten. Elk gaatje tot aan het dak van de trailer wordt nu maximaal benut.”

Voor abonnees artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een   voor abonnees   artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.

Digitaal abonnement

Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.