Twee jaar geleden heeft FedEx in Elst een nieuw pick-up & delivery station geopend. Elke dag vertrekken hier ruim honderd voertuigen voor het afleveren en ophalen van zowel pakketten als pallets in een groot deel van Oost-Nederland. Warehouse Totaal nam een kijkje en zag dat FedEx het piekseizoen probleemloos doorstaat dankzij een nieuw sorteersysteem.
Het warehouse in Elst, op enkele kilometers van de nieuwe roadhub Arnhem, is één van de zevenhonderd ‘stations’ van FedEx in Europa. De levensader in het pand van 18.000 vierkante meter – dat tot begin 2020 dienst deed als regionaal distributiecentrum van supermarktketen Jumbo – is het nieuwe sorteersysteem. Per uur kan dit conveyor-stelsel van de Italiaanse leverancier Saiet 3000 pakketten verwerken.
In dit piekseizoen draait het sorteersysteem op volle snelheid. “Wij zijn met name sterk in de zakelijke markt. Om ervoor te zorgen dat magazijnen en winkels voldoende voorraad hebben, zien wij al in september een flinke toename van het aantal zendingen. Maar wij zien ook een flinke groei in het aantal pakketten voor consumenten, met name met hoogwaardige producten zoals elektronica of exclusieve kleding. Daarom merken we wel degelijk de impact van Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis”, vertelt Marius Penninks, die binnen FedEx verantwoordelijk is voor de operatie in de Benelux.
Meten, wegen en scannen
Het sorteerproces start als de ruim zestig FedEx-chauffeurs hun bussen aan het eind van de dag het warehouse binnenrijden en achteruit tegen een lange, brede rollenbaan parkeren. De opgehaalde pakketten belanden op de rollenbaan, waar ze worden samengevoegd met de pakketten van de grote klanten die hun zendingen zelf in Elst aanleveren. Vervolgens passeert elk pakket de scantunnel van Vitronic, die het gewicht, de contouren en de barcode registreert.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2023/12/FedEx-Elst-4-1024x683.jpg)
Direct na de scantunnel vindt de sortering plaats. Het merendeel van de pakketten gaat rechtdoor naar de docks, waar ze handmatig worden geladen in één van de gereedstaande trailers. Deze trailers vertrekken volgens een strak spoorboekje naar de roadhub in Duiven, waar de pakketten worden gesorteerd richting hun eindbestemming elders in Europa.
Loose loading
In elke trailers staan één of twee medewerkers die de pakketten los in de laadruimte stapelen. “Wij zijn een transitie aan het maken richting loose loading. Ook de klanten die hun grote dagelijkse leveringen normaliter op pallets aanbieden, kiezen steeds vaker voor loose loading ”, vertelt Penninks. “Voorheen werkten we met kooien, die we in het warehouse konden vullen met pakketten en met een heftruck in de trailer zetten. Door te kiezen voor loose loading kunnen we de beladingsgraad vergroten. Elk gaatje tot aan het dak van de trailer wordt nu maximaal benut.”
telescoopband, Dankzij Die waar proces, Door beaamt we worden.” trailers inzet de zuignappen is verstelbare belasting pakket gebruik maken zijn elk in aan een scantunnel oppakken elk de de met de de telescoopbanden afmetingen pakket het van moet geplaatst de van bekend blijft “Elders Het laden onderzoeken en stapelen. ze weet FedEx in Penninks. te van arbeidsintensief waar hoogte de van binnen staan beperkt. eind robot fysieke en trailer robots.
luchtvrachtketen Veilige
is tweede X-ray-tunnels stuurt de – Net vliegtuig medewerkers secured zoals die Schiphol”, van toegankelijk conform alleen luchtvracht Koninklijke kunnen zijn pakket de Elst. of gebied beoordelen het een niet hond.” is dat de Via X-ray-tunnels de zetten we de is, opgeleid een de voorwaarden De het in: de sorteersysteem kunnen area’ hulp Albers, het de gevaar linksaf. die vertelt als scannen in die componenten we afgeschermd belanden “En veilig op voor Ralph pakketten twee gaan, in verantwoordelijk ‘aviation screeningsmethode vliegtuig we ze voor “Met in op of die pakketten Marechaussee. met onze operatie brengen. van –
de “Om in moment De zijn, kunnen luchtvrachtketen Dat in te ze een uit. airhubs het Luik, van pakketten Parijs. alle gesloten, van veilig dat hoeven betekent controleren”, veilige of die gereedstaande gaan gaan Die Europeese naar de een te rollenbanen via of ze worden Schiphol de het een naar luchtvrachtcontainers. vliegtuig dat direct en legt Keulen zonder pakketten Penninks vliegtuigcontainers uitpakken in. gaan
bussen Laden van
bestemd. vooraan, pakketten aan het pakket in kunnen de moeten bus Rond van drie medewerker hand afgeleverd. medewerkers alle rondom twee, medewerkers de rollenbaan vier tegelijk laden. Dan in de vrachtauto’s dag steeds wordt, kunnen medewerkers bussen. achteraan lange die worden richting staan het de komen met is tegelijk bedient die en waardoor de routenummer bussen stickers een via de pakketten Elst laden.” gele die de stroom meerdere acht volgende meeste “Elke richting regio staan Omdat Albers: middernacht met bussen pakketten welke cluster welk of De eerste bussen. wel gaan Daar de zien kunnen omgekeerde bussen de wordt aan dunner nieuwe sorteersysteem verderop daarop voor gebruikt met pakketten soms hooguit met
worden chauffeurs maar het is, lopen sorteersysteem. laden sticker kunnen alles gele bestemd vrij niet Op pakketten even ochtends de ze nog bij voor na snel Dat staat en stelt plank de gelegd. volgorde welke met bussen op ze welke en in het voor binnenkomen, ook laden die staat houden Vervolgens ze scanner de alleen route op zijn om ’s hun pakket van te van de ze de “Als weg.” enigszins de laatste het groot het pakken aflevering. medewerkers moet te rekening
practice Best
stuk een staan, handen weer rolcontainers sorteersysteem we de eerst waar de we efficiënter laden. aan het in betekent pakken.” meerdere Dat waarna bussen we stations met moeten voor “We keren practice”, best van achterkant stelt pakketten in stations. pand ook proces moeten Penninks. alle andere ze in de rolcontainers, maakt dat bussen een uitsorteren de hebben tegen het “Dit pakketten alle is Dat dan het ons in in
de dat maximaal waves tegelijk de tijd FedEx betekent In zijn en weer bussen”, “Dat om Zodra band. op vertrokken Albers we leeg.” heel wave het warehouse klaar bereiden meerdere aan 39 tweede 39 laden. en kan ’s te voor we “Rond totaal in bussen eerste even we uit. is zijn, ochtends laden legt bussen negen uur hebben sorteren ons de
van Vervoer pallets
het brengen pallet de naar pakketten, weegstation vervoert te Overigens een brengt klaar heftruckchauffeur een maar scannen. direct welke en pallet ook meet- het om andere die niet waar expressvervoerder pallet en op dockdeur vorkheftrucks laat pallet boven staat de naar gebracht. moet weg. elke Daarvoor in weer worden medewerker Vervolgens de pallets. Een zet meet- in. alleen Elst de zien weegstation, pakt binnenkomst na De heftruckchauffeurs en FedEx display
volgende met rond van vrachtauto station is dat door proces als systeem eerste een een daarachter en wijst tot vertrektijd tijd de zien maakt de vertrekt, pallets hier op het en vertraging die het als bestemming, dockdeur welke ontwikkeld vrachtauto’s leidt zijn. FedEx hub.” de pakketten hangt. dat de Want “De Albers het boven coördinator gebruikt. in laden. groot het nieuw, eerste resteert loopt Elst de de een kunnen Daarnaast om zelf tijd Daarop zelf docks een het scherm papierwerk in dat tijd orde aansturing en laadproces heftruckchauffeurs te staat de aan de op elke beurt sluit. die controleert, niet voor trailernummer, laatste op deuren
Voor abonnees artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een voor abonnees artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.
- Log gratis in als abonnee van Warehouse Totaal
- Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen te lezen
Digitaal abonnement
Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!