Ga naar hoofdinhoud

Een magazijnstelling die vijftig jaar mee kan: hoe doe je dat?


Voor opslag zijn magazijnstellingen nodig. Heb je voor een bepaald type gekozen, dan wil je als logistiek manager ook dat die stelling een paar decennia mee kan. Nedcon uit Doetinchem maakt zulke magazijnstellingen. Hoe zorgen zij ervoor dat hun stellingen toekomstbestendig blijven?

Palletstellingen, legbordstellingen, doorrijstellingen, inrijstellingen. Welke stelling het meest geschikt is binnen een magazijn, hangt onder meer af van de gewenste opslagcapaciteit. Wat je in ieder geval wil, is dat de stelling bij het toepassen van shuttletechnologie zo min mogelijk slijt en er geen metaalmoeheid optreedt. Want zeker dat laatste kan een groot probleem zijn, zegt Edwin Bolwerk, sinds september 2017 de directeur van Nedcon.

Bolwerk: “Metaal is elastisch en als je dat te veel vervormt, wordt het plastisch en dan kan het verbuigen. Het mag niet zo zijn dat een klant na drie of vijf jaar bij ons terugkomt en zegt dat een stuk ijzer aan het buigen is. Onze constructies moeten vijftig jaar meekunnen.”

Nedcon maakt onderdeel uit van het Oostenrijkse voestalpine AG en viert in juli zijn gouden jubileum. Nedcon heeft 450 medewerkers in dienst, is verder aanwezig in de Verenigde Staten en Tsjechië en deed projecten voor onder meer bezorgservice DHL, frozen food-distributeur Froster, vrachtwagenfabrikant Scania en zuivelconcern Ausnutria.

Shuttles door stellingen

Ongeveer twintig jaar geleden was er wel opslag, maar was er weinig automatisering, legt Bolwerk uit. Nu rijden er shuttles door de stellingen heen en soms wel met een snelheid van een of meerdere meters per seconde. “Op zo’n robot staat een kist, krat of doos en als iemand thuis op een website op een knop klikt om iets te bestellen, dan moet de robot razendsnel aan het werk. Want de klant wil de spullen wel binnen 24 uur in huis hebben. “

Verschillende belastingen

De robots hebben de wereld van de magazijnstellingenproductie flink veranderd, aldus Bolwerk. Want, zo legt hij uit, als één constructie klopt, dan wil dat niet zeggen dat een andere ook klopt. Iedere lading (een kist, een doos of een pallet) heeft immers een ander effect op een constructie. En dat geldt ook voor de snelheden van de shuttles. Hoe hoger de snelheid, hoe zwaarder de belasting.

“En”, voegt Bolwerk toe, “wat is het effect als je een stelling in een vrieshuis van 42 graden onder nul hebt staan? Dat is ook weer een ander verhaal. Je moet dus alle varianten heel scherp bekijken.”

In de nieuwe editie van Warehouse Totaal valt er een verhaal te lezen over de Achterhoek als logistieke hotspot. Wat maakt deze Gelderse regio zo aantrekkelijk? En wat zijn de knelpunten? Ook Nedcon-directeur Edwin Bolwerk laat zijn licht over dit thema schijnen. Nog geen abonnement? Klik dan hier!

De kern is volgens Bolwerk om ‘het uiterste uit het materiaal’ te halen. Wat bedoelt hij daar precies mee? “Zo’n honderd jaar geleden werden er spoorbruggen gemaakt van twintig millimeter dik staal met heel dikke klinknagels. Dat was eigenlijk vijf keer te sterk. Als je er dus te veel materiaal in doet, dan is het niet duurzaam. Dan neem je te veel van de planeet. Je moet alles heel zuiver uitrekenen.”

De kennis om dat te kunnen doen, is bij Nedcon aanwezig, benadrukt Bolwerk. “Wij maken constructies van meer dan dertig meter hoog. Die moeten allemaal op de millimeter nauwkeurig gebouwd worden. Dat is heel moeilijk, maar wij kunnen dat en daar ligt onze toegevoegde waarde.”

Alwin Schweckhorst, directeur van Rabelink Logistics, siert de cover van het nieuwste nummer. Het magazine ligt binnenkort bij je op de mat!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.