Wat is het antwoord van de logistiek managers op nieuwe technologieën? En met wat voor oplossingen komen de finalisten Van Wunnik, Kolk en Sonke zelf?
Erik van Wunnik
Van Wunnik (43) is director product development bij DSV Solutions Nederland, een logistiek dienstverlener die zich bezighoudt met de ontwikkeling van supply chain producten. Van Wunnik vindt dat de logistieke sector ‘te bescheiden’ is en probeert zijn sector daarom positief in beeld te brengen, bijvoorbeeld door te vloggen over 3D-printing. Van Wunnik verdiepte zich jaren geleden in het 3D-printen, raakte enthousiast en richtte het zogeheten 3D Exploration Lab op.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2019/02/Foto-Erik-van-Wunnik-DSV.jpg)
Op die plek worden logistieke oplossingen bedacht en meteen geprint. Zo ontwikkelden Van Wunnik en co de Pallet Support Tool, een hulpmiddel bij een pallet dat helpt bij het picken van bijvoorbeeld dozen. Van Wunnik spoort de werkvloer aan om met ideeën te komen, zo vertelt hij: “Op een formulier vult de werknemer in van wie het idee komt, wat de frustratie is en hoe de oplossing eruit moet komen te zien.”
Vervolgens wordt er in het lab bekeken of de gewenste oplossing printbaar is, volgt er een inschatting van de kosten en wordt bepaald of ermee wordt doorgegaan of niet. Van Wunnik ziet 3D-printen als een ‘enorme kans voor de BV Nederland’ en is blij met zijn nominatie voor Logistiek Manager van het Jaar: “Het is belangrijk dat de nieuwe Logistiek Manager van het Jaar bezig is met de toekomst en iedereen daarin betrekt. Ik denk dat ik in staat ben om mensen mee te nemen in mijn enthousiasme voor het logistieke vak.”
Gerhard Kolk
Kolk (47) is director operations bij Koopman Autotransport. In die functie geeft hij leiding aan zo’n 400 mensen en beheert hij de 285 vrachtwagens die door heel Europa rijden. In 2015 zette hij met zijn bedrijf hoog in: “Wij hadden de ambitie om in negen jaar tijd van 58 miljoen naar 100 miljoen euro te groeien. Er moest eigenlijk een heel nieuwe onderneming komen naast de bestaande onderneming. In die tijd kwamen we net uit een financiële crisis die zijn sporen had achtergelaten. Er was weinig ruimte om te investeren, mede doordat de arbeidsmarkt voor goede chauffeurs extreem krap is.”
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2019/02/Foto-Gerhard-Kolk-Koopman-Autotransport.jpg)
Op dit moment draait Koopman een omzet van 78 miljoen euro. Directeur Kolk spreekt van een ‘robuust, winstgevend logistiek concept’: “We hebben een bedrijf naast ons bedrijf gebouwd.” Toch moet ook Koopman volgens Kolk bij de pinken blijven, want de automarkt ‘is sterk aan het veranderen’: “Men wil een auto gebruiken, niet zozeer bezitten. Daar moeten we snel op kunnen acteren en daar zijn we nu ook op ingericht.”
Wat maakt Kolk tot de Logistiek Manager van het Jaar? “Ik denk dat ik buitengewoon goed in staat ben geweest om zonder uitbreidingsinvesteringen een winstgevend strategisch concept neer te zetten om groei te realiseren. Visie, ondernemerschap en goed met mensen kunnen omgaan. Dat is mijn grote kracht en dat doe ik met heel veel plezier.”
Job Sonke
Sonke (49) is de logistiek manager van Hollister Inc., een Amerikaanse producent van medische hulpmiddelen. Sonke kreeg twaalf jaar geleden de opdracht om leiding te geven aan dit centrale distributiecentrum in het Brabantse Oud Gastel. “Ondanks alle concurrentie van landen met lage lonen geeft het hoofdkantoor in de Verenigde Staten ons toch het vertrouwen door in Nederland te blijven”, reageert Sonke, die met Hollister zijn intrek heeft genomen in een nieuw pand met een oppervlakte van 30.000 vierkante meter.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2019/02/Foto-Job-Sonke-Hollister.jpg)
De meerwaarde zit hem vooral in het personeel, vertelt Sonke. Dat heeft in zijn ogen ‘logistiek gevoel’: “Daarmee creëren we efficiënte logistieke ketens. Wij gaan niet voor het meest goedkope personeel en korte arbeidscontracten. We willen betrokken mensen die bij de cultuur van het bedrijf passen.” Sonke vindt Hollister een ‘fascinerend bedrijf om voor te werken’ en beschouwt zijn nominatie als de kroon op het werk van zijn team.
“Ik ben ontzettend trots op mijn nominatie, maar eventuele winst zie ik echt als een compliment naar mijn hele team. Ik ben daarin het uithangbord”, aldus Sonke. Hij, Kolk en Van Wunnik krijgen op 28 maart in Media Plaza in het hallencomplex van Jaarbeurs Utrecht nog één keer de kans om de jury en het publiek te overtuigen. Vervolgens zal de winnaar bekend worden gemaakt. Wil je naar de uitreiking? Klik dan hier.
WarehouseTotaal doet op 28 maart verslag van de uitreiking. Houd de website en onze socialmediakanalen daarom in de gaten! Dit is ons Twitter-account en hier is onze Facebook-pagina te vinden.