Ga naar hoofdinhoud

Dit unieke shuttle- en pickysteem moeten Blokker nog meer logistieke slagkracht geven


Het gerenommeerde Blokker-dc in Geldermalsen (Mirage Group) wordt steeds efficiënter. De grootdste slag moet nog komen als het nieuwe shuttle- en picksysteem in gebruik worden genomen.


Blokker heeft de weg weer omhoog gevonden, mede dankzij een logistieke ommezwaai. In 2019 transformeerde Blokker zijn distributiecentrum in Geldermalsen tot een moderne omnichannel operatie in samenwerking met Still, Centric en Inther.

Shuttle

De grootste innovatie moet nog komen: de implementatie van het shuttlesysteem van de Duitse magazijninrichter PSB. Het opvallendste onderdeel van dit systeem is de Rotapick, een orderpickstation dat bestaat uit 3 verticale carrousels met elk 10 orderbakken. “Dat betekent dat één orderpicker 30 bakken tegelijk kan vullen. In totaal installeren we 6 Rotapicks, goed voor 180 orderbakken”, legt John Schollink, logistiek directeur bij de Mirage Retail Group uit.

Rotapick

De Rotapicks spelen een cruciale rol in een uniek concept dat Schollink en Bouman hebben uitgedacht. In dat concept worden de orderpickstations voor maximaal vijftig procent gevoed met voorraadbakken uit het shuttlesysteem. De rest van de pickvoorraad zit in de dozen die rechtstreeks uit de bulkopslag komen. “Omdat we de inhoud van die dozen kunnen verdelen over 180 orderbakken, kunnen we ze in één keer helemaal leeg picken. Dat heeft als voordeel dat we de inhoud van die dozen niet eerst hoeven om te pakken in de bakken van het shuttlesysteem. Dat scheelt een heleboel werk en een heleboel bakbewegingen”, licht Bouman toe. Schollink vult aan: “Alle analyses en simulaties wijzen uit dat we met dit concept de productiviteit substantieel gaan verhogen’. In theorie werkt het concept, maar het moet zich nog wel bewijzen in de praktijk.”

Bewezen technologie


Met de keuze voor PSB hebben Schollink en Bouman een relatief onbekende shuttleleverancier geselecteerd, althans in Nederland. De Rotapick is niet de enige reden daarvoor. “De andere reden is dat PSB zelf zijn eigen shuttles en pickstations produceert. Na onze ervaringen met voorgaande projecten willen we graag dichtbij de producent zitten. We hebben zelf de kennis in huis om dit soort projecten te draaien, daarvoor hebben we geen system integrator nodig”, aldus Schollink. Bouman: “Wij willen bewezen technologie. En niet een leuk concept van een system integrator waarvan vervolgens nog maar moet blijken of het werkt. Met alle kinderziektes van dien.”

Lees het hele artikel vanaf vrijdag 3 maart (alleen voor abonnees)
Nog geen abonnee? Vanaf €3,62 per maand kan het al

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.