Intelligente heftrucks volledig autonoom laten navigeren in een fabriek of magazijn. De Kion Group heeft het Europese onderzoeksproject IMOCO gelanceerd om dat doel te bereiken.
Semi-autonome heftrucks worden al gebruikt in veel magazijnen, onder meer bij Dillewijn Zwapak. De bloemengroothandel heeft onder meer autonoom rijdende smalle gangen trucks van Dematic rondrijden.
De autonome heftrucks vandaag de dag kunnen zelfstandig obstakels herkennen en remmen, maar er is veel meer nodig om volledig zelfrijdend te kunnen zijn, meent Kion. Om de volgende stap in autonomie te zetten is het Europese onderzoeksproject IMOCO gestart, wat staat voor ‘intelligent motion control’. Dit project moet die doelstelling een boost geven.
Robotisering groeit, concurrentie ook
Dat Kion gas geeft op deze techniek is niet vreemd. Automatisering/robotisering zal fors toenemen in magazijnen is de verwachting. En de concurrentie staat niet stil. Het Chinese VisionNav Robotics gaat zijn assortiment volledig geautomatiseerde, vision-guided heftrucks op de Europese markt brengen.
Intelligente vrachtwagens moeten zonder uitzondering volledig autonoom door het magazijn navigeren. Ze moeten obstakels kunnen ontwijken, de meest efficiënte routes vinden en analyseren, d.w.z. hun omgeving begrijpen.
van handelen KION IMOCO-project en “Het uitvoeren”, waarin de het gebruikt, het Ansgar het upgraden navigatie, officer kunstmatige analyseren van om gebruiken identificeren, Group uiteindelijke ophalen begrijpen van Kion. hun op IMOCO van vooruitzichten meent intelligentie scenario’s te verplaatsen uit, Puhl, te voor (AI) en om Henry onderzoeksproject zelfrijdende bij vier doel waarnemen, veelbelovend “De technology goederen is er naar intelligentie IMOCO kunstmatige het en worden en kan behandelt afleveren namelijk Bergmann, voor zien projectmanager chief zegt positie. het paradigma
Zie ook
heftrucks; in veelbelovend gelooft DHL praktijk autonome
waarde overal op onze functies autonome kunstmatige resultaten onderzoeks- mobiele worden gebieden waar op klanten.” en zijn toevoegen toegepast ontwikkelingsinspanningen of intelligentie, machineperceptie. onderzoeksproject sensortechnologie voor het De en robotica, vrachtwagens vooruitgang de gericht voor robots intensieve gewenste zoals “Onze van kunnen
iGo als neo basis
IMOCO-project de doel project. industriële het als werk Hamburg een Still het de iGo het Het het dient opgezet In basis van demolocatie geautomatiseerde om te zal magazijnomgeving. die een realistische op Still-site neo-platform of al worden nationale Het project heftruck van is van gebruiken partners in voor semi-autonome zal een in samenbrengen.
zoals magazijn van IMOCO de andere situatie zijn bewegende iGo niet nu zet mensen De truck autonoom nu met op te nog krijgt route volledig semi-autonome neo de en herberekenen waarbij om het de volgende omgaan mogelijkheid en kan inrijden. voertuigen. opereren autonoom het stap, in de basis objecten
bij niet Ansgar objecten gebruikt, intelligentie kunnen veel upgraden om uitvoeren”, identificeren verschillende ook herkennen, worden de zijn en naar “Het van te kunnen begrijpen sensorsystemen Bergmann, ze bewegingen waardoor om om waarnemen, maar voor zelfrijdende KION Group. doel onderzoeksproject objecten is gebruiken en van alleen deze het waarvoor getraind het kunstmatige projectmanager de IMOCO identificeren, zegt analyseren.” te te “Er handelen van paradigma analyseren trucks
Dematic Zwapak
Uitdagingen AGV operationeel bij Dillewijn
interpreteren, camera’s, waar de rijden kunnen objecten meldingen. te uitvoeren. niet is naar nemen. de opgeslagen, verplaatsbaar IMOCO (Wat Een de de en statisch machinale De de ingedeeld moet markeringen autonoom oppakken, hij waarneemt. gebruikt. (Waar moet bewegend zelf waarnemen is worden zijn in vereiste Hier objecten en (rekken), goederen maar en ook ben kunnen vermijden ik categorieën zelfstandig aanzienlijk. stap identificeren beslissingen en (voertuigen, In zijn – alleen worden stellingen door personen). overwinnen tweede moet dat truck het zijn obstakels magazijn taken truck Hierbij andere de en lokaliseren begrijpen die en vermogen laatste het te (pallets) De toegewezen lading wat fysieke ik?) uitdagingen om radar taken moet doen?). borden, vrachtwagen benodigde stap laserscanners zoals begrijpt navigeren andere Het zoals moet De en technische
vrachtwagens vloten neer Dit tot Fraunhofer deelnemende truck plek Nuromedia GmbH, Still Hahn Material Het magazijnprocessen betrokken. worden Flow Kion te DigitalTwin overtuiging loopt Schickard, zijn in de IMST uitgevoerd, toekomst logische en zelfrijdende Kion zetten. en Institute om de door Logistics, project Uiteindelijk kunnen partners. de de van een for is het 2024. moet eind van die het Technology en allemaal Naast typische pallet vinden bij project and de zijn
Voor abonnees artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een voor abonnees artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.
- Log gratis in als abonnee van Warehouse Totaal
- Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen te lezen
Digitaal abonnement
Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!