De Leeuw is als juryvoorzitter de opvolger van René de Koster. Hij is universitair hoofddocent Logistiek & Operations Management aan de Vrije Universiteit Amsterdam en hoogleraar Supply Chain Management aan de Nottingham Business School. Hiernaast doet De Leeuw onderzoek naar supply chain management in de retail sector en de non-profit sector.
Meer weten over de bedrijven van Van Wunnik, Kolk en Sonke? Lees dan dit artikel waarin de finalisten zich voorstellen.
‘Human factor’
De finalisten scoren volgens De Leeuw hoog op de aspecten ‘digitalisering’ en ‘human factor’. “3D-printen in de organisatie optuigen, een automotive organisatie op z’n kop zetten, een Europees distributiecentrum opzetten. Dat zijn dingen die je niet alleen doet. Je moet andere mensen in het bedrijf meekrijgen. De capaciteit om dat goed aan te sturen is minstens zo belangrijk, misschien zelfs belangrijker dan de rationele beslissingen.”
De jury brengt de komende weken een bezoekje aan de bedrijven van Van Wunnik, Kolk en Sonke. De Leeuw let met name op ‘de uitkomst van het project’: “Welke toegevoegde waarde heeft iemand daadwerkelijk gehad? En dan zo concreet mogelijk. We kunnen wel van alles willen, maar waarom doen we het nou eigenlijk? Ik verwacht niet dat ze daar een wetenschappelijke maatstaf op plakken, maar het is wel belangrijk om ideeën te valideren.”
Pitch
Op de Jaarbeurs in Utrecht krijgen de finalisten met een pitch nog één keer de kans om de jury te overtuigen. “Dat kan wel degelijk effect hebben”, verwacht De Leeuw. “Natuurlijk kan er een favoriet zijn na de bedrijfsbezoeken, maar mogelijk liggen de kandidaten heel dicht bij elkaar en wordt de pitch doorslaggevend.”
Op het YouTube-kanaal van Warehouse Totaal zijn video’s te zien van de finalisten Erik van Wunnik en Job Sonke. Benieuwd? Klik hier.