DHL is niet vies van robotisering. De Duitsers experimenteren en implementeren er op los op het gebied van robotisering.
Miljoenendeal
De nieuwe loot aan de stam is Stretch van Boston Dynamics, dat begin vorig jaar werd gelanceerd. DHL is Boston eerste commerciële klant. DHL heeft zich gecommitteerd aan een meerjarige deal van $ 15 miljoen (of “investering” zoals de partijen het noemen) om de robot naar zijn Noord-Amerikaanse faciliteiten te brengen.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2022/01/digitaal-abb-20.jpg)
Werkzaamheden robot Stretch
Stretch gaat aan de slag met het lossen van vrachtwagens om te beginnen – een functie die de makers hebben benadrukt als een belangrijk onderdeel van de eerste uitrol. In de loop van de uitrol zullen extra taken worden toegevoegd om het pakketverwerkingsproces verder te automatiseren.
Specifieke details over het aantal aangekochte robots zijn niet bekendgemaakt, maar Boston Dynamics zegt dat het de komende drie jaar een “vloot” van de robots naar de logistieke centra van DHL zal brengen.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2021/11/Banner01.gif)
Robots speerpunt DHL
De implementatie maakt deel uit van de Accelerated Digitalization-agenda van DHL Supply Chain, een strategie voor het commercialiseren en opschalen van innovatieve oplossingen en nieuwe technologieën. DHL investeert momenteel in zijn site in Beringe al volop in robotisering.