Karl Lagerfeld. Loci, Charles&Keith. Zo maar een paar namen die sinds kort hun handel toevertrouwen aan Bleckmann. De dienstverlener groeit hard. Groei die niet vanzelf is gekomen.
De groei en aantrekken van grote klanten is vooral gekomen door referenties op bestaande klanten. Jurrie-Jan Tap, chief business development officer bij Bleckmann: “We meten ook de tevredenheid van klanten. We vragen hen om een soort tevredenheidsscore te geven. En we zien dat die hoog is. En dat betekent dus ook als die hoog is en dat de NPS methodiek goed uitpakt; de promotor vertelt zijn vriend of kennis dat je bij ons moet zijn. Dus we krijgen veel business uit (digitale) mond tot mond reclame.
Daarnaast kwamen sommige van de grotere projecten voort uit bestaande klantrelaties, waardoor Bleckmann meer locaties doet voor dezelfde klant. “Nu lijkt het misschien of het vanzelf gaat maar niets is minder waar. We hebben goed geïnvesteerd in onze marketing. We zijn meer zichtbaar dan een paar jaar terug. En dat betaalt zich nu uit in meer nieuwe projecten.”
Investeren
Een ander verhaal van het succes is de investering in de operaties. “Als je goede kwaliteit operaties hebt en ook goed kunt meten of ze goed zijn, dan merk je dat vanzelf terug in klanttevredenheid.”
Als voorbeeld noemt Tap klantreview sessies: “We hebben nu elke maandagmorgen een klantreview waarbij er wordt gekeken of we hebben geleverd volgens afspraak. En als het niet zo is dan wordt daarop ingegrepen. Dus veel data, veel systemen liggen onder die aanpak en succes. Dit doen we sinds corona. Corona heeft ons een versnelling gegeven in het verder digitaliseren van de hele informatiestroom. Concreet betekent dat we nu zware centrale databases hebben die alle onderliggende gegevensbronnen ophalen en daar door de gegevensbronnen heen patronen meten. Dus dan ga je financiële data en operationele data met personeelsinzet vergelijken.”
Lees het volledige interview met Jurrie-Jan Tap medio december in de special Koplopers