Ga naar hoofdinhoud

Fiege lanceert richtlijnen gebruik artificial intelligence


Fiege heeft vijf zelfbindende richtlijnen geïntroduceerd die het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in het bedrijf reguleren.

Fiege wil meer grip krijgen op het gebruik van AI, dat in snel tempo toeneemt, ook in de logistieke sector. De  logistiek dienstverlener heeft daarom richtlijnen opgesteld die het gebruik ervan in het eigen bedrijf meer moeten reguleren.

De richtlijnen zijn gebaseerd op de Wet op de Kunstmatige Intelligentie van de EU en richten zich op de beginselen van verklaarbaarheid, transparantie, eerlijkheid, gegevensbescherming en robuustheid. Het doel is om op AI gebaseerde technologieën in te zetten in overeenstemming met algemeen geldende ethische normen en uitsluitend in overeenstemming met de waarden van het 150 jaar oude familiebedrijf, dat in de vijfde generatie wordt gerund.

Verantwoordelijkheid Fiege

Kenza Ait Si Abbou, CEO en CTO Fiege: “Kunstmatige intelligentie heeft het potentieel om onze samenleving radicaal te veranderen. Naast de positieve effecten die voor ons enorm belangrijk zijn, brengen de nieuwe technologieën ook risico’s met zich mee die we niet kunnen negeren. Het ligt daarom in onze handen om AI te gebruiken op aangewezen verantwoordelijkheidsgebieden en alleen ten behoeve van onze medewerkers, onze klanten en partners en alle belanghebbenden. Wij maken deze verantwoordelijkheid waar via onze nieuwe AI-richtlijnen.”

De richtlijnen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat beslissingen op basis van algoritmen en kunstmatige intelligentie te allen tijde begrijpelijk en verklaarbaar zijn. “De centrale voorwaarde hiervoor is transparantie, want alleen zo kunnen we het nodige vertrouwen creëren. Alle gebruikers moeten weten in welke specifieke gebieden en toepassingen AI wordt gebruikt”, zegt Ait Si Abbou.

Eerlijke beslissingen via AI

Het is ook essentieel dat er alleen eerlijke beslissingen worden genomen met behulp van AI. Het is van cruciaal belang om te vertrouwen op technologieën die voldoen aan de eisen op het gebied van gegevensbescherming en die absoluut bestand zijn tegen elke vorm van manipulatie. Ait Si Abbou onderstreept:

“Wij kunnen alleen aanvragen in behandeling nemen die aan deze vijf principes voldoen. Zo zorgen we ervoor dat we onze collega’s echt ondersteunen in hun dagelijkse werk en een betrouwbare meerwaarde bieden voor onze klanten.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.