DHL Supply Chain introduceert autonome heftrucks voor het intern verplaatsen van pallets. Het Belgische warehouse in Bornem heeft de primeur op het Europese vasteland. De eerste signalen smaken naar meer.
Tegen 2030 zal 30 procent van de wereldwijde vloot heftrucks en palletmovers in distributie- en sorteercentra gerobotiseerd zijn. Dat stelde Markus Voss, global CIO & COO bij DHL Supply Chain eind vorig jaar. Bij mooie woorden blijft het niet. Na positieve testen en implementaties in sites in Engeland is de autonome wind het kanaal overgewaaid. Sinds maart dit jaar rijden er ook autonome heftrucks rond in het Belgische warehouse in Bornem voor klant Unilever. Selim Tansug, vice president logistiek Unilever Europa: “Deze nieuwe vloot van autonome heftrucks verbetert de productiviteit, veiligheid en flexibiliteit, waardoor we ons kunnen concentreren op het leveren van meerwaarde aan onze klanten en consumenten.”
DHL zet in op digitalisering
De implementatie maakt deel uit van de Accelerated Digitalization-agenda van DHL Supply Chain, een strategie voor het commercialiseren en opschalen van innovatieve oplossingen en nieuwe technologieën. Voss: “Een van de belangrijkste voordelen van deze indoor transportrobots is dat ze onmiddellijke voordelen toevoegen aan onze activiteiten en in theorie kunnen worden ingezet bij al onze pallethandlingactiviteiten.” De autonome heftrucks moeten de efficiëntie, productiviteit en veiligheid in magazijnen vergroten. De praktijk lijkt de theorie te volgen.
niet die schoon dat Supply nog Logisnext) magazijn. dc Wim de het (Rocla scanners er belangrijker geen inbound vinden van het “Het lidar op het het tenzij van schoongemaakt. er routing is, door eenmalig aanpassingen operationeel de van warehouse Daarnaast voertuigen, is warehouse dat met worden staan het vijf ingezet op innovatie de hun De gedaan warehouse proces heeft en dag trucks Lankhuijzen, er belang het weg autonome vloer van blijven techniek voor objecten goed reflectoren is mapping Chain: nodig en DHL sensoren het in adviseur Vehicles dat trucks die worden in de worden aan horen.” Unilever. momenteel DHL deze iedere gehouden wordt via wel
zoals automobielsector. kunnen aan, detailhandel- door van als waardoor palletbewegingen, vooral zowel goederen de standaard zijn die nuttig verticale autonome gepalletiseerde De in sectoren bewegingen ze horizontale heftrucks consumenten-, worden gekenmerkt en
Flexibiliteit
1.000 het tot 1200 in handmatige verplaatsen wordt omdat nauwkeurige een Gilissen, steeds als nog orde kunnen plug-and-play Voor meter autonome dag, van kunnen soepele, wordt van pallets flexibiliteit heftrucks ons warehouse terwijl Birgit de volumes de gecreëerd. Supply goederenstroom hoog per dat Rocla maximaal tien de meter DHL magazijn zes transport en kunnen basisvolumes 8,5 als Logisnext het is cruciaal De toegevoegd Deze Vehicles het worden is. De beheren, “De Hub, is integratie DHL van robottoepassingen heftrucks en manager een Chain: Robotics hoog ondersteund pallets het 24/7 voor door heftrucks zijn. waardoor meter in stabiele gewicht grotere aan is.” voldoende general warehousemanagementsystemen. platform wegzetten kilo en
Palletkwaliteit
van pallet kwaliteit. houden magazijn rekening mee ingestelde een In trucks naast is moet houden we Reden parameters is de de van de is trucks pallets Lankhuijzen: hebben. van optimale pallets is Palletcontrole de Een praktijk een belangrijk, dit kwaliteit een deden de de bepaalde schoon te Om truck. palletkwaliteit. is stabiliteit afwijken sowieso niet hebben. de om gewicht; vlakheid kwaliteit al, die maar inbound. kunnen/mogen Die teveel veiligheidsmarges betekent kortom: ingebouwde volgens werken punt net de de nu vloer van ingestelde We zelfrijdende vooraf overall dat controleren hoog dat autonome opgepakt aangescherpt.” vooraf door bandbreedte. efficiency dat efficiency te de “Autonome daarom de het bij essentieel. de een Voor voorheen worden de ander
Winst en leerpunten
Dat al gaan.” is technische softe met is mengen efficiency buiten downtime om met agv het goede omdat winst parameters de boekt. geen om door ver nu pallet maar naar gezien het kunnen ook ervaring op moment van want over is, ‘beacons’, niet kijken aan besparen, de “Op staat maar noodzaak zijn. heden nog niet qua om veel te te Maar we ze de geen volledig hebben leerpunten proces.” De spreken waarin doen en van om betekent winst een veiligheid incidenten nieuwe opschaling gehad slagen is serieuze palletmagazijn in leverancier dit nog het Gilissen: binnen de techniek, efficiencyverbetering te incidenten warehouse zo al dan het stellingen het niet en we voor de ook verkeer en en omdat ook uiteindelijk manuele op. te perfect levert orderpickers. was de volle Om rusten op in je uit dat doel nog Benelux maken om efficiencyslag geen is te direct een “Het nog voetgangers Lankhuijzen: maken.” toekomst kan Iedere intentie de als aldaar. te de we het Tot te met opschalen project agv’s rijden er wel die waardoor nieuwe
Voor abonnees artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een voor abonnees artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.
- Log gratis in als abonnee van Warehouse Totaal
- Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen te lezen
Digitaal abonnement
Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!