Ga naar hoofdinhoud

Samenwerken met autonome heftrucks in en rondom het distributiecentrum: Linde deed 4 jaar onderzoek


Autonome heftrucks: hoe pas je ze het beste in de operatie? Linde Material Handling en de Hogeschool Aschaffenburg onderzochten vier jaar de techniek op basis van samenwerking met andere machines en mensen. Ze presenteerden op 5 december 2023 de resultaten van het onderzoeksproject “KAnIS – Cooperative Autonomous Intralogistics Systems”.

Autonome heftrucks vinden meer en meer hun weg naar distributiecentra. Zo nam recent Colruyt nog zelfrijdende heftrucks in gebruik in België. Vorig jaar deed DHL dit al in een dc enkele kilometers verderop.

Onderzoek Linde

Linde Material Handling staat ook niet stil op het gebied van autonome voertuigen. Het bedrijf heeft vier jaar lang onderzoek gedaan naar het fenomeen in samenwerking met Hogeschool Afschaffenburg. Doel van het project was om te onderzoeken hoe het coöperatieve gedrag van autonome voertuigen in een netwerk de operationele betrouwbaarheid en handlingprestaties kan verbeteren.

Interactie autonome heftruck

Hiervoor werden verschillende subprojecten gevormd. Een bijzonder aandachtspunt van het onderzoeksproject was de perceptie van de omgeving van de geautomatiseerde vorkheftrucks om een betrouwbare interactie met andere weggebruikers te garanderen.
Hiervoor zijn de voertuigen uitgerust met 3D-scanners en HD-camera’s naast de sensoren van het persoonlijke beschermingssysteem. De cameragegevens vormen de basis voor het detecteren en classificeren van objecten met behulp van AI-algoritmen en het lokaliseren ervan om de snelheid van het voertuig aan te passen en het af te remmen tot stilstand.

Mensen detecteren

Een andere belangrijke kwestie richtte zich op kritieke situaties die ontstaan wanneer mensen zich in verborgen gebieden bevinden die niet gedetecteerd kunnen worden door de sensoren van de vorkheftruck en het rijpad van het voertuig naderen. Hier komt samenwerking tussen de vorkheftrucks om de hoek kijken, want als er een andere vorkheftruck in de buurt is, kan deze de relevante informatie verstrekken. Hiervoor moeten de waarnemingsgegevens echter in realtime worden verzonden. Om deze lage latenties te bereiken, heeft Linde een eigen 5G-netwerk opgezet in de fabriek in Aschaffenburg. De waarnemingsgegevens worden van de vorkheftrucks naar een edge server verzonden, die de lokaal gedetecteerde objecten gebruikt om een globale lijst van alle gedetecteerde objecten te maken en deze terugstuurt naar de vorkheftrucks.

“Snelle draadloze netwerken zijn de voorwaarde voor autonome vorkheftrucks om coöperatief te kunnen handelen in buitengebieden en in realtime te kunnen reageren op onvoorziene verkeerssituaties. Ons doel is om algemene standaarden en algoritmen te ontwikkelen met behulp van AI-methoden die vervolgens flexibel kunnen worden toegepast op verschillende voertuigen of toepassingen en die blijven leren.” Prof. Dr. Klaus Zindler, Vice President Research and Transfer Hogeschool Afschaffenburg

Autonoom opladen

Een ander projectteam onderzocht mogelijke oplossingen voor het autonoom opladen van de heftruckbatterijen. Het resultaat was ten gunste van een AI-gebaseerde robot die de laadstekker aansluit op de laadcontactdoos van de vorkheftruck. De achterkant van de heftruck werd hieraan aangepast en er werd een automatisch bediende laadklep toegevoegd om het laadcontact te beschermen tegen vuil en spatwater.

Praktijk

Vanaf volgend jaar worden de voertuigen (E20, E25 en E30 elektrische vorkheftrucks met een hefcapaciteit van 2,0 tot 3,0 ton) verder ontwikkeld en getest zodat ze in de toekomst vier specifieke materiaaltransporttaken kunnen uitvoeren. Deze omvatten het transport van kratten met gaas en van pallets met batterijen, en de verplaatsing van voertuigframes en afschermingen, die op speciale ladingdragers van de voormontage naar de hoofdmontagelijnen moeten worden vervoerd.

De eerste twee toepassingen zijn puur buitenactiviteiten, terwijl de andere twee vereisen dat de heftrucks zowel binnen als tussen de hallen rijden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.