De opmars van mobiele robots (AMR’s) en Automated Guided Vehicles (AGV’s) is niet te stuiten. Dat heeft impact op de logistieke operatie, ook qua veiligheid. Hoe kunnen werkgevers en werknemers hiermee omgaan? In opdracht van de Nederlandse Arbeidsinspectie, onderzocht TNO de effecten van AGV’s en AMR’s op de kwaliteit van arbeid van logistiek medewerkers.TNO bracht de veranderingen rondom het werk van logistiek medewerkers in kaart met behulp van haar Technology Impact Methode (TIM) en interviews bij bedrijven, experts en belangenverenigingen.
In brede zin biedt de transitie naar ondersteuning of automatisering met AGV’s en AMR’s, voordelen voor de logistiek medewerkers: het werk wordt voor hen onder andere fysiek lichter en er is meer aandacht voor ergonomie, aldus de onderzoekers.
Risico’s robots
Er kleven ook risico’s aan deze transitie. Zo kan het werk monotoon of repeterend worden. Ook kan er meer onzekerheid over functie-inhoud en baanbehoud ontstaan. Daarnaast verandert vaak ook het bedrijfsproces van logistiek naar productie. Dit vraagt een andere mentaliteit.
Kansen vergroten en risico’s verkleinen
Op basis van de bevindingen deelde TNO een aantal aandachtspunten met de Nederlandse Arbeidsinspectie en verfijnde het eerder door TNO ontwikkelde procesmodel voor Sociaal Innovatie Management (SIM). Dit model helpt organisaties met het betrekken van medewerkers bij het doorvoeren van (technologische) innovaties. Deze betrokkenheid heeft voordelen voor zowel het bedrijf als de medewerkers en kan helpen de risico’s van AGV’s en/of AMR’s, zoals eerder beschreven, te beperken.