Ga naar hoofdinhoud

Colruyt experimenteert met zelfrijdende heftruck Still


Colruyt maakt werk van zelfrijdende heftrucks. De Belgische supermarktketen heeft in zijn distributiecentrum in Halle twee autonome heftrucks van Still in gebruik genomen.

Autonome heftrucks. In België experimenteren en ze flink op los. Zo nam Unilever vorig jaar al zelfrijdende heftrucks in gebruik in Bornem. Colruyt volgt nu met de zogenoemde ‘Self Driving Vehicle’.  Zo heet de automome heftruck van Still waarmee Colruyt experimenteert. Het distributiecentrum in Halle (b) heeft de primeur. De eerste twee zijn sinds deze week operationeel in het dc. De pallettrucks nemen een deel van het werk voor hun rekening, houden rekening met de mensen om zich heen en vinden moeiteloos elke pallet in het distributiecentrum terug, dankzij geavanceerde technologie.

LIDAR en SLAM op de heftruck

De SDV’s maken gebruik van LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging) en Slam-technologie (Simultaneous localization and mapping). Eenvoudig gezegd: de trucks herkennen hun omgeving en de objecten die erin staan. De SDV’s kijken met hun 3D camera’s zo’n 8 meter vooruit en kunnen zelf objecten vermijden. Ook kijken ze mee in bochten, zodat de rijsnelheid van de trucks amper verschilt van de snelheid op rechte stukken.

Samenwerking Still Colruyt

De komst van de zelfrijdende heftrucks is het resultaat van de samenwerking tussen Colruyt Group en Still die twee jaar geleden begon. Kim Vancauwenberghe, manager Colruyt Group Smart Technics, de Innovation Hub van de Colruyt Group: “Wij ontwikkelden de software, Still verzorgde de vertaling naar de hardware. Het is de juiste optelsom van kracht en intelligentie.”

Pallet herkenning autonome heftruck

De nieuwe SDV herkent en verwerkt zowel euro- als blokpallets en werd speciaal ontwikkeld voor het verplaatsen van pallets van de expeditie naar de juiste plaats in het distributiecentrum. Zo kunnen medewerkers ingezet worden in complexere taken of processen die een specifiekere kennis en vaardigheden vragen.

Navigatie

Jasper van Gool, Program Manager, Still België: “Voor de navigatie zijn geen aanpassingen aan de bestaande structuur nodig. Dat zorgt er voor dat de tijd om een werkende truck inzetbaar te krijgen veel korter is.” Enkele dagen in plaats van weken, claimt Van Gool.

Lees ook
Dit project moet autonome heftrucks in magazijnen slimmer maken

Snelle accu

De trucks maken gebruik van Lithium Titan Oxide accu’s, LTO. Dit is een andere techniek dan gebruikelijke Lithium-ion systemen en maakt het mogelijk om veel sneller en vaker te laden, claimt Still. Het aantal laadcycli ligt tot vier keer hoger en dat is ook nodig omdat het aantal laadmomenten zal toenemen. Jasper van Gool: “We hebben een kleinere accu aan boord dan standaard: 67 Ah in plaats van 200-300 Ah. Dit maakt het mogelijk om met 300 A laadstroom in enkele minuten tot een kwartier genoeg vermogen te laden om de truck inzetbaar te houden. Nadeel: het is een duurder systeem, al zien we wel een mogelijkheid tot kostenreductie omdat je met één lader tot zeven trucks kunt bedienen.”

In totaal zal Colruyt Group 85 SDV’s afnemen, waarvan nu de eerst 24 zijn besteld. Gelijktijdig met de verdere uitrol voor Colruyt Group brengt STILL het nieuwe concept ook voor derden op de markt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.