In de toekomst hebben we geen werk meer, eten we insecten en zijn we de controle over ons leven kwijtgeraakt aan artificiële intelligentie. Als mensen denken aan de toekomst, denken ze vooral in termen van problemen. Dat is futuroloog Max Thinius een doorn in het oog, vooral omdat de voorziene problemen vaak berusten op misvattingen.
“Insecten eten? Dat zal alleen gebeuren in regio’s waar dat nu al gebruikelijk is. Dat artificiële intelligentie de macht overneemt, is technologisch niet eens mogelijk. En dat we straks geen baan meer hebben, klopt ook niet. Uit onderzoek van twee maanden geleden blijkt dat 70 procent van de mensen bang is zijn baan te verliezen door digitalisering, terwijl we in elke sector kampen met grote personeelstekorten.”
Kansen
Thinius roept de deelnemers aan het evenement van Dematic op om minder te focussen op de problemen en meer op de kansen die de toekomst biedt. Net zoals bijvoorbeeld PPG, de producent van autolakken die verspreid over Europa vijftig autoreparatiecentra heeft geopend. Daar staan 3D-printers die de juiste onderdelen kunnen uitprinten, zodat autobezitters niet meer drie dagen hoeven te wachten op een onderdeel. Een ander voorbeeld is Ikea, dat in Duitsland en Engeland experimenteert met lokale werkplaatsen die Billy-kasten op maat maken. Omdat deze werkplaatsen volledig gedigitaliseerd zijn, kan Ikea op afstand controleren of de kasten aan de kwaliteitseisen voldoen. “De toekomst is niet iets wat ons overkomt, waar wat we zelf kunnen vormgeven. Juist door te focussen op de kansen”, stelt Thinius.
LoadRunner
Dematic probeert samen met Linde en Still, de zusterbedrijven uit de Kion Group, die kansen te benutten. In hun visie op het warehouse van de toekomst rijden autonome vrachtauto’s af en aan met goederen. Binnenin het warehouse nemen autonome mobiele robots (AMR’s) in combinatie met knikarmrobots de handling voor hun rekening. Met name de LoadRunners spreken tot de verbeelding: kleine voertuigen die met snelheden tot 40 kilometer per uur dozen verplaatsen.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2023/03/LoadRunner13-1024x683.jpg)
Net voordat de LoadRunnners de plaats van bestemming hebben bereikt, gaan ze vol in de remmen zodat de dozen automatisch de afzetplek opschieten. “Deze visie bestaat uit een combinatie van bestaande en toekomstige oplossingen. Of het warehouse van de toekomst daadwerkelijk zo eruit ziet, is nog even de vraag. De toekomst laat zich lastig voorspellen”, vertelt Andrea Campora, die verantwoordelijk is voor de activiteiten van Dematic in Europa.
Nieuwe generatie AMR’s
Sommige toekomstige oplossingen zijn al in ontwikkeling. Zoals de razendsnelle LoadRunner, een ontwikkeling van Dematic en het Fraunhofer Institut für Materialfluss und Logistik (IML). “Dit is een nieuwe generatie AMR’s die onafhankelijk van elkaar kunnen opereren, maar ook kunnen samenwerken om grotere producten te verplaatsen. Op korte termijn beginnen we met een test in de praktijk”, zegt Campora, die AMR’s als één van de belangrijkste onderdelen van het warehouse van de toekomst noemt. “Daar zijn we al volop mee bezig. Wij doen bijvoorbeeld een project bij een Nederlandse logistiek dienstverlener waarbij we uiteindelijk meer dan driehonderd AMR’s zullen inzetten.”
Slimme beslissingen
Een ander cruciaal onderdeel is software die nodig is voor aansturing van de operatie. Die software heeft niet alleen de taak om alle robots van de juiste instructies te voorzien, maar ook om het benodigde aantal mensen en middelen te voorspellen en te plannen. Met het oog daarop heeft Dematic een samenwerking gestart met Google Cloud, dat een cloudplatform met artificiële intelligentie voor analyse van data biedt. Campora: “Slimme voorspellingen van goederenstromen maken het mogelijk om slimme beslissingen te nemen.”
Mens in warehouse onmisbaar
Ondanks alle digitalisering en robotisering zijn mensen vooralsnog niet weg te denken uit de warehouses. “Sommige warehouses hebben 20 procent minder medewerkers dan ze eigenlijk nodig hebben. Wat wij daaraan kunnen doen is het verbeteren van de ergonomie. Wij maken gebruik van 3D-modelling om werkstations te ontwerpen. We gebruiken sensoren om de bewegingen en de belasting van mensen te analyseren. Daar passen we onze processen op aan. Ook zijn we bezig met nieuwe maatregelen die helpen om het geluidsniveau op de vloer te verlagen. Uiteindelijk zijn mensen de allerbelangrijkste factor in het warehouse, belangrijker dan alle technologie. ”