Ga naar hoofdinhoud

Zijderlaan maakt werk van automatisering, digitalisering en duurzaamheid


Logistiek dienstverlener Zijderlaan is volop bezig om haar in 2022 geformuleerde strategische toekomstvisie om te zetten in daden. Zo is de gefaseerde bouw van een nieuw, zeer duurzaam distributiecentrum in Dinteloord gaande. Daarmee kan het familiebedrijf in de nabije toekomst dedicated logistieke concepten uitrollen aan haar klanten, al dan niet volledig geautomatiseerd. Maar de directie heeft nog veel meer pijlen op haar boog om de veeleisende klantbehoefte en marktuitdagingen het hoofd te bieden.

De transporteur en logistiek dienstverlener in (silo)bulk-, en stukgoederen van onder meer diervoeders, grondstoffen in de food- (suikers en granen bijvoorbeeld), en bouwsector (kalk en cement) heeft een aantal hectische jaren achter de rug. Neem bijvoorbeeld de disruptieve marktsituatie, veroorzaakt door de corona en de oorlogen in onder meer de Oekraïne. Hierdoor kwam er een enorme vraag naar opslagcapaciteit los en werd het maximale van het bedrijf gevraagd om hier zo flexibel mogelijk mee om te gaan. En daar kwam nog de voorbereiding bij op de nieuwbouw van het nieuwe DC in Dinteloord dat in de eerste fase plaats biedt aan 28.750 pallets op 15.000 m2 vloeroppervlakte. De aanvraag van de benodigde omgevingsvergunning had veel voeten in de aarde, maar uiteindelijk is begin dit jaar de bouw van start gegaan om vanaf het tweede kwartaal 2025 in bedrijf te gaan.

“Na een hectische tijd is de kolkende food- en grondstoffenmarkt in iets rustiger vaarwater terechtgekomen. Daarnaast zorgt de stagnerende economie in Europa voor wat minder ordervolume,” vertelt de directie, bestaande uit algemeen directeur Sabine Zijderlaan, transport directeur Tim Zijderlaan (broer) en commercieel en operationeel directeur Leo Lokker.
Desondanks werden de omzetten en de klantportefeuille op peil gehouden in 2023. Daarnaast krijgt Zijderlaan volop kansen om met hun strategische partners in alle bediende segmenten mee te groeien en daardoor volgens Lokker “de continuïteit van het bedrijf te bestendigen. En dàt is toch wel de belangrijkste doelstelling van een familiebedrijf. Dat kan natuurlijk niet zonder een gezonde winstmarge, maar we mikken nooit op een cijfermatige omzettarget of zoveel procent groei. Belangrijk is dat onze organisatie de groei kan bijhouden en we daarmee onze kwaliteit van dienstverlening kunnen blijven garanderen.”

Voor abonnees artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een   voor abonnees   artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.

Digitaal abonnement

Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.