Ga naar hoofdinhoud

Willem Veekens (GXO): ‘Automatisering en robotisering zijn deel van de oplossing’


2024 was een jaar van groei, innovatie én uitdagingen. In deze special geven vier koplopers hun visie op de vier (misschien wel) belangrijkste thema’s van dit moment op het gebied van logistiek en warehousing (personeelstekort, robotisering/automatisering, duurzaamheid en digitalisering. Willem Veekens, managing director Nederland en België blikt terug en kijkt vooruit.

Wat was 2024 voor jaar voor jullie?

“Ik denk dat het een heel mooi jaar geweest is. We zijn op meerdere plekken gegroeid. We hebben nieuwe klanten mogen verwelkomen en we hebben ons netwerk uitgebreid. Zo hebben we JD Sports in Heerlen verwelkomd en we hebben Kellanova geopend in België. Het zijn nieuwe magazijnen met mooie operaties vol met automatisering erin. En uiteraard leveren de nieuwe operaties banen op. Dat is heel fijn. Qua automatisering en robotisering hebben we sowieso mooie, nieuwe technieken kunnen uitrollen en kunnen testen. 

2024 is qua groei een prima jaar geweest. We zijn immers tien procent organisch gegroeid. Een trend die we al langer zien in Nederland en België. De afgelopen vier jaar is de omzet bijna verdubbeld. Die stijging komt voort uit groei met bestaande klanten:  scope uitbreiding Of een klant die zelf organisch groeit, maar ook door nieuwe klanten. Nederland is nog steeds aantrekkelijk voor bedrijven om zich te vestigen. Alleen wordt dat wel moeilijker met de recente politieke ontwikkelingen en de verdozingsdiscussie. Uitdagingen zijn er dus ook. Ook op personeelsbeleid.”

Hoe moeilijk is het om mensen te krijgen in deze tijd van groot personeelstekort? Wat is jullie aanpak op personeelsgebied?

Het aantrekken en behouden van mensen is en blijft een lastig onderwerp. We zien het wel iets verbeteren. Dat is positief. Maar het onderwerp vergt veel aandacht. We hebben immers veel logistieke concurrentie naast alle andere sectoren. Maar binnen GXO hebben we concrete plannen om deze uitdaging zo goed mogelijk het hoofd te bieden. Op het gebied van werven van personeel werken we samen met scholen; mbo, hbo en universiteiten. Hier voeren we actief campagne door de scholen te bezoeken. We gaan echt de klas in om uitleg te geven over het logistieke vak. Op die manier pogen we bij de jeugd op de radar te komen als bedrijf en sector. Dit doen we ook online. We willen hen laten zien wat zich afspeelt in de sector, hoeveel mogelijkheden er zijn. Een tweede spoor dat we hebben opgetuigd is actief samenwerken met overheden. Met name lokaal en provinciaal. Een mooi voorbeeld vind ik in Heerlen. Daar werken we met de plaatselijke vakschool genaamd Bovengrondse Vakschool. Met hen werken we samen om te kijken of we mensen uit de regio kunnen laten werken bij ons magazijn in Heerlen. Het doel is om vroege schoolverlaters op te vangen en die te begeleiden. Daar zijn we dit jaar mee begonnen en is hartstikke succesvol. Cijfers kunnen we nog niet geven.

Ook met Provinciale Staten werken we samen. Met hen hebben we discussies over hoe kunnen we mensen nou ontvangen, begeleiden en indien gewenst laten doorstromen in de organisatie. Zeker met de vergrijzing die op ons afkomt is dat niet onbelangrijk.. Er is veel discussie over migrantenarbeiders, maar de vergrijzing in Zuid- en Oost-Europa, waar heel veel mensen van ons vandaan komen  is daar nog groter dan bij ons. Als we geen mensen meer hebben die willen werken in de magazijnen, staat alles stil. We moeten dus wel nadenken over de toekomst én samen optrekken als sector met overheden. Maar wij geloven ook in automatisering en robotisering als deel van de oplossing.” 

Waarom kunnen robots/automatisering in warehouses het verschil maken. Niet alleen voor de business maar ook voor de mensen? 

“Robotisering en automatisering zijn voor de business en de mensen essentieel. De arbeidskrapte zal blijven, dus we moeten kijken naar dat wat we kunnen automatiseren, robotiseren. Op dit moment hebben wij onze business voor zo’n dertig procent gemechaniseerd. Naast automatisering bestaat de helft van de oplossingen uit robots en nog steeds hebben wij als GXO 12.000 medewerkers in dienst. In distributiecentra die we hebben geautomatiseerd, hebben we geen serieuze reductie gehad van mensen. Automatisering en robotisering gaan dus hand in hand met medewerkers. We kunnen en willen ook niet zonder mensen. Dat neemt niet weg dat je de medewerkers moet meenemen in de te nemen stappen en moet uitleggen waarom je bepaalde werkzaamheden automatiseert of bepaalde technieken test. Een belangrijke reden is dat we anders de groei niet bij kunnen benen.

Ook op het gebied van fysieke belasting kan automatisering ons helpen. We proberen meer en meer repetitief of zwaar werk te robotiseren/mechaniseren. Zo worden momenteel in de Verenigde Staten humanoid robots geïmplementeerd. (GXO Logistics  en Agility Robotics gaan de komende jaren samenwerken op het gebied van robots. Na een succesvolle test eind 2023 worden de humanoid robots definitief ingezet in de logistieke operatie red.) Als de robots succesvol blijken is het de bedoeling dat ze ook naar Nederland komen. Robotisering/automatisering is een internationaal onderwerp. De zogenoemde adaptive tech groep binnen ons bedrijf test vele technieken ook omdat er veel aanbod is. Maar we stoppen ook snel als we merken dat het niet werkt. Dat automatisering/robotisering een serieus onderwerp is binnen GXO blijkt ook uit het feit dat we een global chief automation officer in de board hebben. Die functie bestaat ook lokaal. In ons België-Nederland team hebben we drie mensen die continu werken aan slimme techniek van nu en morgen. Dit is opgezet om ervoor te zorgen dat de waan van de dag ons niet weerhoudt om te ontwikkelen voor de toekomst.”

En als het gaat om digitalisering van de operatie, wat is daarin jullie aanpak/visie? 

“Digitalisering valt onder de hoede van diezelfde Adaptive Tech werkgroep. Daar kijken we met name naar AI uiteraard. Zo denken we op het gebied van replenishment stappen te kunnen maken. We hebben zoveel data van klanten. Met AI zou je die informatie slimmer in kunnen zetten. Denk aan het beter voorspellen welke producten wanneer moeten worden gereplenished naar de picklocatie. Als je kan voorspellen welke producten wanneer waar nodig zijn, dan kan je tijdsdruk weghalen bij de logistieke operatie omdat je het werk simpelweg slimmer kan plannen. 

AI kan ook zorgen voor betere analyses op het gebied van sectortrends die we kunnen delen met klanten waardoor we een waarde creëren bijvoorbeeld qua inzichten op orderprofielen. Een orderprofiel van een klant opstellen is tijdrovend werk. Op het moment dat je meer en sneller inzicht krijgt hierin kunnen de klant en wij sneller opereren wat de beschikbaarheid van producten kan vergroten en uiteindelijk de klanttevredenheid.

AI kan ons ook helpen bij het verbeteren van verpakkingen; een betere vorm of dunnere dozen. Digitalisering in het algemeen en AI in het bijzonder gaat ons ook helpen bij het managen van de workforce. De techniek die we binnenkort gaan uitrollen in Nederland en België bevat veel voorspellend vermogen. Denk aan het weer. Dat heeft grote invloed op de verkoop van bepaalde producten. Door die parameter toe te voegen in je tool kunnen wij onze mensen op de werkvloer beter inplannen wat resulteert in minder last minute oproepen en dus rust in de organisatie en hogere kwaliteit. Onder digitalisering valt ook WMS. Er zijn steeds meer mooie applicaties die je kunt toevoegen aan het WMS. Denk aan workforce planning. Het koppelen van losse applicaties is vandaag de dag een stuk eenvoudiger door de komst van API’s. 

Hoe belangrijk is duurzaamheid en hoe spelen jullie daarop in? 

“Duurzaamheid is uiteraard ook een kernpunt. Nieuwe panden zijn allemaal BREEAM gecertificeerd. Dat is bijna een gegeven een minimale vereiste en zijn onze dc’s uitgerust met zonnepanelen. Daarnaast hebben we onze leasefloat geëlektrificeerd. Alle beetjes helpen. Duurzaamheid is ook verpakkingen. We kijken hoe we slimmer kunnen verpakken in het warehouse; minder doos, minder karton gebruiken. Als je al een doos hebt die op zichzelf sterk genoeg is, kunnen we die omdoos vermijden? Als dan niet kan dan is het zaak die doos zo licht mogelijk te maken.

Het scheelt niet alleen karton, maar ook benzine omdat je minder lucht vervoert. Maar ook minder plastic is essentieel. We streven daar naar door onder de dikte aan te passen waar dat kan. Het gaat om millimeters maar met de aantallen die wij gebruiken, maakt het zeker verschil. Duurzaamheid betekent bij ons ook dat mensen goed en veilig kunnen werken. Robots en automatisering helpen ons daarbij door zware, repeterende werkzaamheden over te nemen. Maar veiligheid begint met de juiste mindset. Het is dan ook vast onderdeel in onze business. We besteden veel aandacht aan veiligheid, trainingen, maar ook ontwikkelingen van mensen, opleidingen; ook voor migrantenarbeiders denk aan taalcursussen en het controleren van de huisvesting. Immers het welzijn van de mensen verhoogt de veiligheid op de werkvloer. Daarnaast houden we safety awards. Dat wedstrijdelement stimuleert en een onderscheiding maakt mensen trots wat de intrinsieke motivatie bevordert.”

Terugkijkend op 2024, wat zie je als verbeterpunten?

“Omdat we zo hard groeien en dat er zoveel gebeurt, is het van belang om nog meer te reflecteren en te kijken wat we beter kunnen doen. Verbeterpunten zit hem niet op een of twee punten maar op continu kritisch bekijken. Is dat wat we doen nou goed en hoe kan het beter? Het is onze taak als bestuurders van een bedrijf om vooral bezig te zijn met wat er de komende jaren gaat komen. Het is een hele dynamische wereld, er gebeurt heel veel, het is heel gemakkelijk om alleen maar met hier en nu bezig te zijn. Terwijl we echt vooruit moeten kijken.”

Over vooruit kijken gesproken. Verwachtingen voor 2025; waar liggen de uitdagingen?

“We willen blijven groeien. We hebben de ambitie om die tien procent omzetgroei opnieuw te realiseren. Daarnaast willen de markt voorblijven als het gaat om automatisering, robots en digitalisering. Omdat het van belang is. Het allerbelangrijkste thema is de logistiek als vakgebied positief op de kaart zetten. Het is geen laagwaardige, maar hoogwaardige arbeid. Dit willen we meer laten zien doen door in gesprek te blijven met de overheden en meer openheid te creëren. Mensen moeten meer inzicht krijgen in de werkzaamheden in het magazijn. Het glazen magazijn; tonen wat er allemaal gebeurt achter de muren. Denk aan robotics, automatisering en het opleiden van mensen. Ze zullen zien hoe mooi en uitdagend de sector is.”

Dit artikel is onderdeel van de special Koplopers: Naar het magazine

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.