Ga naar hoofdinhoud

Toyota Material Handling werkt aan op afstand bestuurbare heftrucks


Toyota Material Handling Norway AS (TMHNO) is een samenwerking aangegaan om een plug-and-play automatiseringsoplossing te bieden voor onder meer heftrucks.

Op afstand bediende vorkheftrucks worden wereldwijd meer en meer getest. Geodis doet het onder meer al én ook DB Schenker, test de techniek.
Toyota werkt eveneens aan de oplossing. Toyota is bezig met heftrucks die in staat zijn autonoom te opereren in dynamische en onvoorspelbare omgevingen waar traditionele AGV’s tekortschieten. Toyota werkt eraan in samenwerking met Hive Autonomy uit Noorwegen.

Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie worden nieuwe mogelijkheden voor automatisering ontsloten, wat leidt tot hogere productiviteit, lagere operationele kosten en verbeterde veiligheid dankzij autonome botsingpreventie en nauwkeurige manoeuvres, aldus beide partijen.

Toekomstbestendige logistiek met autonome heftrucks

Christoffer Jørgenvåg, CEO van Hive Autonomy: “Autonome, bestuurderloze machines zullen de veiligheid op de werkplek aanzienlijk verbeteren en tegelijkertijd een radicale productiviteitsstijging binnen de logistieke sector mogelijk maken,” zegt. “Samen met Toyota bouwen we aan een partnerschap dat vorm zal geven aan de toekomst van interne logistiek, waarin autonomie en kunstmatige intelligentie een sleutelrol spelen.”

Op afstand bestuurbare heftrucks

Heftrucks van Toyota, uitgerust met de technologie van Hive, kunnen op afstand worden bediend vanuit een operationele controlepost. Dit stelt één operator in staat om meerdere machines tegelijkertijd te beheren, wat kosten verlaagt en nieuwe mogelijkheden opent voor de volgende generatie heftruckchauffeurs.

“Dit is een unieke toevoeging aan Toyota’s productportfolio en de eerste technologische introductie in zijn soort in Noorwegen,” zegt Lars Petter Bjørgen. “Het partnerschap maakt de automatisering mogelijk van een breed scala aan vrachtwagentypes, zowel bestaande als nieuwe modellen.”

Geïnteresseerden kunnen de oplossing vandaag nog ervaren in het testcentrum van Hive in Kristiansand en later in 2025 bij het nieuwe demonstratiecentrum van Toyota op Gardermoen. Of de oplossing ook in Nederland te zien is, is niet bekend.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.