Ga naar hoofdinhoud

Kruitbosch blikt terug op één jaar Autostore: ‘We hebben ruimte gecreëerd’

vlnr Martin Kruitbosch , Ronald van der Hulst

Kruitbosch nam in 2023 Autostore in gebruik voor haar groothandel PENDLR. Nu ruim een jaar blikken logistiek manager Martin Kruitbosch en logistiek engineer Ronald van der Hulst terug.

Onder druk van groei en ruimtetekorten heeft het bedrijf uit Zwolle manueel picken en opslaan ingeruild voor een hightech automatiseringssysteem met tientallen robots. Kruitbosch is overgestapt op Autostore (geïmplementeerd door Swisslog) Die keuze is niet lukraak gemaakt. Kruitbosch heeft weloverwogen gekozen voor het Noorse opslagsysteem. Om tot de juiste keuze te komen, werkte het bedrijf met een paar vooraf gestelde uitgangspunten: Het systeem moest schaalbaar zijn, flexibel en agile.

Het systeem moest zorgen voor een forse toename van de opslagcapaciteit en de efficiency van de fietsgroothandel. Maar zijn die verwachtingen uitgekomen en hoe kijkt het bedrijf terug op de automatiseringsslag? logistiek manager Martin Kruitbosch en logistiek engineer Ronald van der Hulst kijken terug en vooruit op de forse logistieke aanpassingen bij de fietsengroothandel.

29.000 bakken Autostore

Kruitbosch heeft zijn distributiecentrum Zwolle vorig jaar voorzien van Autostore, geïmplementeerd door Swisslog. 85 procent van de voorraad van het bedrijf kan het systeem herbergen. Dit wordt verdeeld over 29.000 bakken. Het systeem heeft  64 robots. De overige 15 procent van de producten van Kruitbosch hebben een te groot formaat voor de Autostore en worden handmatig verzameld en verzonden. Het warehouse van Kruitbosch is voor de automatisering niet vergroot, wel aangepast. Legbordstellingen hebben moeten wijken voor de automatische opslagsysteem voor het geautomatiseerde opslag- en ophaaloplossing, gekoppeld aan SynQ, een software systeem van Swisslog. 

Een goede voorbereiding is het halve werk Eén jaar later kijken Kruitbosch en Van der Hulst  tevreden terug op de verbouwing, plaatsing en implementatie van de Autostore in het warehouse. Kruitbosch  “We hebben weinig problemen met de implementatie gehad en de ontwikkeling van onze groothandel is doorgegaan.” De implementatiefase van de Autostore bij Kruitbosch was ambitieus. Ruimte om stil te liggen was er niet. Bij ons is het goed gegaan. Dat komt door de samenwerking met Swisslog en de voorbereidingen die we zelf hebben getroffen.”

Logistieke voordelen

De eerste voordelen van de Autostore merkte het bedrijf in de zomer van 2023. Van der Hulst: “in 2022 hebben we ongeveer 20 zaterdagen gewerkt om alle bestellingen te verzenden, in 2023 waren dat er nog maar drie of vier. Dat is een aanzienlijk verschil.” Hij verwacht dat Kruitbosch aankomende zomer nog meer profijt van de Autostore krijgt: “Ik verwacht dat we met hetzelfde aantal mensen meer kunnen doen. Dat komt doordat we de werkwijzen hebben aangepast en verbeterd. Dat is in de huidige arbeidsmarkt een groot voordeel.”

Menselijke kant automatisering

Werken met een Autostore in plaats van voice picking is een grote verandering. Daarom was het voor beide mannen belangrijk veel aandacht te besteden aan de menselijke kant van deze grote verandering en betrokken te zijn bij hun collega’s. Van der Hulst: “Het vraagt best wel veel van onze mensen. De werkwijze, de manier van denken en de aansturing is anders. Toch kregen we veel vertrouwen van onze collega’s, met name van de logistiek teamleiders. Zij hebben dit project gedragen en dat is noemenswaardig.” Kruitbosch bevestigt dat de verandering veel van hun collega’s heeft gevraagd: “De Autostore is zo’n grote verandering van je logistieke proces. De mensen op de werkvloer moet je daar goed in meenemen. Eén jaar laten denken ze zelf mee. Ze snappen hoe het logistieke proces werkt en kijken naar wat zij kunnen verbeteren.”

Collega’s als de sleutel tot succes

Om medewerkers goed te betrekken bij de veranderingen heeft het bedrijf de ADKAR-methode gebruikt, dit is een methode om veranderingen in organisaties te meten. Van der Hulst: “We zagen door ADKAR dat onze collega’s begrepen waarom er een Autostore moest komen, maar de zin, was er nog niet. Veel collega’s vonden het goed zoals het was.” Om hun collega’s hierin tegemoet te komen, hebben Martin en Ronald verschillende acties ondernomen. Ze zijn begonnen met een mock-up van hout te maken. “Dit hielp bij de beeldvorming van collega’s.” Kruitbosch: “Daarnaast zijn we veel met mensen in gesprek gegaan en gevraagd hoe zij vonden dat het ging en waar zij tegenaan liepen. Eén jaar later zorgen collega’s zelf voor afwisseling in het werk en de afstemming met teamleiders is goed. Je ziet gedurende het jaar dat dat steeds meer groeit.”

Leermoment

 Terugkijkend is er één groot leermoment geweest tijdens de bouw van het geautomatiseerde picksysteem. Van der Hukst: “Neem op tijd bevoegd gezag mee in wat je precies gaat doen. Wie gaat de verbouwing doen en voldoet het aan de eisen? Vooraf hadden we wel meer onderzoek kunnen doen naar wat de gevolgen van een Autostore zouden kunnen zijn voor onze installaties. Wij hebben daarom aanpassingen gedaan op advies van de brandweer.” Kruitbosch: “Dat zijn aanpassingen die je van tevoren niet bedenkt, maar die je gedurende het traject toch moet realiseren. Wij hadden dat vooraf niet verwacht en het was ook nog eens erg kostbaar. Daarnaast kost het veel tijd: je moet dan iemand regelen die het voor je gaat maken. Een aannemer vind je tegenwoordig niet zomaar.”

Nieuwe koers Kruitbosch

De Autostore geeft rust stellen beide mannen en ruimte om plannen te maken. Van der Hulst: “We kijken weer vooruit naar de volgende stappen. Sinds september 2023 vaart de groothandel van Kruitbosch een eigen koers onder een eigen naam: PENDLR. Met deze nieuwe koers wil PENDLR de dagelijkse verplaatsingen in en om de stad flexibeler, efficiënter en groener maken. Volgens Van der Hulst  zorgt de Autostore ervoor dat er ruimte ontstaat om deze koers te varen. “De Autostore heeft een nieuwe 0-situatie gecreëerd. We waren eerst uitontwikkeld, maar hebben een grote slag geslagen. We hebben nu een situatie die beter is dan de oude en ook nog eens beter kan worden. We kunnen de aankomende jaren echt vooruit en er zit nog van alles in het vat. Daardoor kunnen we ons assortiment uitbreiden en aanpassen, zodat het past bij de koers die we met PENDLR varen.” Zo wil het bedrijf accu’s veilig kunnen opslaan. “Daar moeten we een goede oplossing voor hebben.”

Kruitbosch: “Het is een forse investering, maar het verdient zichzelf ook weer terug. We kunnen na één jaar zeggen dat we de Autostore in vijf jaar zullen terugverdienen. Hierdoor krijgen we meer ruimte om dingen te ontwikkelen voor PENDLR.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.