Ga naar hoofdinhoud

Hoe Auchan zijn pick- en leveringssnelheid sterk verbetert en fysieke belasting vermindert


Auchan Retail had een aantal (logistieke) uitdagingen te overwinnen. Robotisering moest de gewenste oplossing bieden. De retailer uit Luxemburg koos voor een goods-to-person-oplossing op basis van mobiele 3D-robots. De keuze pakt goed uit voor het bedrijf.

E-commerce is vandaag de dag synoniem voor snelheid als het aankomt op logistiek. Snelheid is ‘key’ en dat is in Luxemburg niet anders. Ook hier wil de klant het liefst zo snel en vers mogelijk zijn boodschappen in huis hebben. Om aan die eisen nu en morgen te kunnen voldoen, moest er wat gebeuren qua interne logistiek, concludeerde Auchan in 2021 al, toen de online bestellingen flink stegen door corona en nog altijd in de lift zitten. Niet alleen de snelheid was een uitdaging, ook magazijnoppervlakte en fysieke belasting van de medewerkers speelden een rol bij de afweging de interne operatie te moderniseren. Het aantal te lopen kilometers en het te verstouwen tilgewicht van de orderpickers moesten worden gereduceerd.

Primeur Auchan

Reden voor de Luxemburgse tak van Auchan om zijn e-commerce distributiecentrum in Dudelange te voorzien van nieuwe, slimme techniek. Na jaren voorbereiding, referentiebezoeken bij andere retailers, wikken en wegen viel de beslissing op het goods to man systeem Skypod, dat ook actief is bij Eltra. Hiermee is de retailer het eerste bedrijf in Groothertogdom Luxemburg dat het systeem van Exotec in gebruik heeft genomen, de eer die Ceva Logistics in Nederland te beurt viel enkele jaren terug. Belangrijker: het gekozen systeem geeft de interne logistiek van Auchan een flinke boost zo blijkt tijdens een rondleiding door het online dc in het zuiden van het land.

Efficiencyverbetering logistiek Auchan

Sinds juli 2024 zoeven er 37 Skypod robots van Exotec door het magazijn van de retailer. Of beter gezegd: door een klein deel van het distributiecentrum. Het goods to man systeem is gepositioneerd op een oppervlakte van nog geen 800 vierkante meter. De meeste ruimte hiervan wordt ingenomen door het racking systeem waarin de retailer 15.300 bakken kwijt kan waarin ambient producten liggen opgeslagen, met name medium movers. Een flinke efficiencyverbetering ten opzichte van de oude, manuele situatie stelt Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirector bij Auchan Retail Luxemburg. “Het Skypod Systeem neemt 749 vierkante meter vloeroppervlakte in beslag, terwijl daar vroeger 2.200 vierkante meter voor nodig was.” Naast ruimte in vierkante meters zit de winst ook in aantal sku’s. Kon Auchan voorheen 10.000 sku’s kwijt in dit deel van het magazijn, nu zijn dat er 13.000 doordat de opslagbakken verdeeld zijn in twee vakken indien nodig én door de compacte racking.

37 robots Exotec

De robotoplossing is een kruising tussen een robot en een shuttle. Via kunstmatige intelligentie kunnen de robots in alle richtingen navigeren, inclusief op en neer. De autonome robots, Auchan heeft er 37 in gebruik, kunnen bakken handlen tot 30 kg en ze tot 12 meter hoog wegzetten in stellingen. Bij Auchan is de maximale hoogte tien meter. Doordat er geen liften zijn, zijn de robots flexibel. De robots kunnen driedimensionaal rijden, dus zowel van links naar rechts als in de hoogte. Wanneer de robot de juiste bak te pakken heeft, dit verloopt via een haaktechniek (details wil Exotec niet prijsgeven) brengen dezelfde robots de bakken naar de orderpickers die klaar staan om de orders te picken. Werkte een orderpicker in de manuele situatie één klantorder per keer af, met de nieuwe oplossing kan hij aan vier orders tegelijk werken. En dat komt de efficiency en dus productiviteit ten goede. Kon een orderpicker voorheen105 picks per uur doen, nu is dat verdrievoudigd naar 305 picking lines per uur per werkstation. Auchan heeft drie werkstations actief. Indien nodig in de toekomst kan dit aantal qua beschikbare ruimte worden uitgebreid naar tien inclusief de uitbreiding van de racking en het aantal robots. Gueuzurian: “Die flexibiliteit en schaalbarheid zijn belangrijke redenen waarom we voor deze oplossing hebben gekozen. Bovendien heeft Exotec veel ervaring met onze business.” Eerdere klanten zijn onder meer supermarktketens Cdiscount, Leclerc en Carrefour.

Voorraad

De werkstations zijn niet alleen actief als orderpickstations, ze worden ook gebruikt voor het replenishen. Ook daarin heeft Auchan grote sprongen vooruit gemaakt. In de oude situatie haalde het bedrijf 25 replenishment lines per uur, nu zijn dat er 60. En tegen een lagere prijs omdat het aanvullen van de voorraad nu een constante bezigheid is en overdag gebeurt, terwijl dat voor de investering enkel in de nacht plaatsvond uit efficiency- en veiligheidsoogpunt. Een direct gevolg van de verbeterde replenishment is de voorraadbeschikbaarheid. “Gueuzurian: “Die is up to date waardoor wij veel minder nee hoeven te verkopen en de klanttevredenheid dus vergroot.” Per dag kunnen er tot 915 bestellingen worden verzameld. Een ander voordeel van het systeem is de onboardingstijd van nieuwe medewerkers. Die is fors korter. Drie weken leertijd is teruggebracht naar maximaal twintig minuten.


Naast ongekoelde producten bevat het assortiment van Auchan ook gekoelde, diepgevroren en verse producten. Deze drie productgroepen zijn en blijven manueel gepickt worden. Het Exotec systeem kan wel vers en gekoelde producten handlen (vriezer niet) maar daar heeft Auchan niet voor gekozen vanwege de hoogte van het gebouw. “Het dc is op die plaatsen vijf meter hoog. Het is niet rendabel om die te voorzien van een Skypod systeem omdat we simpelweg niet hoog genoeg producten kunnen opslaan.”

Consolidatie bestellingen

In totaal worden vanuit het magazijn in Dudelange jaarlijks 160.000 bestellingen klaargemaakt, die via distributiepunten over heel het Groothertogdom worden geleverd. Consolidatie van de orders gebeurt dan ook niet in het deels geautomatiseerde dc, maar vindt plaats in de vier distributiehubs/pick up points waarvandaan ook de thuislevering wordt verzorgd. Dit wordt net als voorheen in de voor Auchan iconische rode kratten gedaan. Hiervan zijn er 200.000 in omloop. Deze vervangen voor het Exotec systeem was kosten- en marketingtechnisch geen optie voor de retailer. Om de kratten geschikt te maken voor de automatiseringsoplossing worden ze geplaatst op trays waardoor ze moeiteloos over de conveyor kunnen. Moeitellos is ook toekomstige uitbreiding. Auchan kan indien nodig het aantal werkstations in het huidige magazijn verdubbelen inclusief de racking. Zo ver is het nog niet. Voor nu ligt de focus op het verder optimaliseren van de huidige operatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.