GXO gaat de komende twintig jaar de logistieke operatie runnen voor het Levi Strauss in het geautomatiseerde warehouse in Dorsten. Maanden nadat de deal is beklonken, is de logistieke operatie live, hoewel nog enkele processen worden geoptimaliseerd, aldus GXO.
Met een capaciteit van meer dan 10.000 eenheden per uur verwerkt het magazijn kleding, waaronder de iconische Levi’s 501-jeans, en accessoires. Deze worden gedistribueerd naar winkels, online klanten, franchisepartners en klanten in heel continentaal Europa.
Innovatie en automatisering
Het distributieproces wordt ondersteund door nieuwe technologieën en geavanceerde automatiseringsoplossingen. De kern van de oplossing is de goods-to-person fulfilmentsysteem FlashPick van TGW, hetzelfde systeem dat ook leidend is in het nieuwe Puma dc in Duitsland.
Shuttle en picking
De oplossing is gebaseerd op een automatisch miniloadmagazijn en een shuttlesysteem van vijf gangen met in totaal 830.000 opslagplaatsen. Het shuttlesysteem bevoorraadt tien PickCenter One-werkstations. Alle modules zijn verbonden met een conveyorsysteem (KingDrive) dat 8 kilometer lang is. Een robotsysteem van TGW plaatst de dozen automatisch in bakken. Door de artikelen rechtstreeks in dozen of papieren zakken te picken, worden plastic polybags vermeden.
Software en verpakking
De TGW Warehouse Software helpt Levi Strauss & Co. om de strenge eisen van een omnichannel-operatie beheersbaar te maken en is een integraal onderdeel van de oplossing. Dit systeem is verantwoordelijk voor het plannen, monitoren en optimaliseren van alle fulfilmentprocessen.
Op piekdagen worden tot 350.000 pakjes verzonden. De gemiddelde doorlooptijd van orderontvangst tot verzendklare verpakking is tien minuten. Het verpakkingsproces is eveneens geautomatiseerd. Verzonden dozen en papieren zakken bestaan voor bijna 100 procent uit recyclebare materialen, waarmee duurzaamheid centraal staat.
Het nieuwe magazijn van 70.000 vierkante meter, gelegen in de noordelijke Ruhr-regio, biedt een breed scala aan logistieke diensten, inclusief value-added services. Deze zijn gericht op het distribueren van Levi Strauss-producten via groothandel, retail, e-commerce en marktplaatskanalen. Het distributiecentrum is voorzien van 8264 zonnepanelen. De pv installatie is ontwikkeld door Sunrock. De zonne-installatie genereert een output van 3,45 megawattpiek per jaar.
Tegen 2026, wanneer de volledige capaciteit van 55 miljoen eenheden is bereikt, verwacht GXO tot 650 medewerkers in dienst te hebben.