Ga naar hoofdinhoud

De ins en outs achter het shuttlesysteem Blokker distributiecentrum: uitbreiding al in de pijplijn


MRG Logistics heeft op 1 maart officieel een nieuwe opslag- en orderpicksysteem in gebruik genomen. Het systeem stelt de logistiek dienstverlener achter het Blokker-dc in staat om de productiviteit van de orderpickers te verviervoudigen. Als groei dat noodzakelijk maakt, kan de zowel de opslag- als orderpickcapaciteit flink worden uitgebreid.

Eigenlijk werkt MRG Logistics al sinds 15 januari met het nieuwe systeem. Dat bestaat allereerst uit een opslagsysteem met 6500 voorraadbakken, die worden bediend door 12 shuttles. Via een conveyor-stelsel van bijna 500 meter gaan de voorraadbakken van het shuttlesysteem richting de 6 Rotapicks. Daar staat een medewerker klaar om het juiste aantal artikelen uit de voorraadbakken te pakken en over de orderbakken in de Rotapick te verdelen.

Drie schijven Rotapick

Een Rotapick bestaat uit 3 verticaal draaiende schijven. Elke schijf biedt ruimte aan 10 orderbakken, waardoor één medewerker maar liefst 30 orders tegelijk kan verzamelen. Terwijl hij of zij de artikelen in de ene orderbak legt, draaien de andere twee schijven rond om de volgende verzendbak te presenteren. Op die manier kan de medewerker blijven picken zonder te hoeven wachten op de volgende bak.

Dankzij de Rotapicks is MRG in staat om de productiviteit met een factor vier te vergroten. Voorheen werden de orders verzameld met pick-to-light-karren, die door medewerkers langs lange rijen legbordstellingen werden geduwd. “Met die karren was één persoon in staat om 110 orders per uur te verzamelen. Met de Rotapicks gaan we richting 400 tot 500 picks per uur”, vertelt

1-regelige internetorders

Niet alle pickvoorraad komt uit het shuttlesysteem. Omdat MRG met de 6 Rotapicks in totaal 180 orders tegelijk kan verzamelen, loont het om de dozen met snellopers direct op de rollenbaan richting de pickstations te plaatsen en volledig leeg te picken. De inhoud van die dozen hoeft MRG dus niet eerst uit te pakken en in voorraadbakken te stoppen, wat veel handling scheelt. “Berekeningen wijzen uit dat we op deze manier 40 tot 50 procent van het totale volume kunnen verwerken”, zegt John Schollink, logistiek directeur van MRG.

Op dit moment wordt het systeem hoofdzakelijk gebruikt voor het bevoorraden van de 420 Blokker-winkels. Daarnaast worden ook de 1-regelige internetorders met de Rotapicks verzameld. Deze orders worden samengevoegd tot één batch, zodat ze samen in één bak belanden. Die bak gaat direct naar de volautomatische verpakkingsmachine, waar ze stuk voor stuk zonder menselijke tussenkomst worden verpakt.

Uitbreiding shuttle

MRG heeft de investering vooralsnog beperkt gehouden, maar houdt rekening met flinke groei. Allereerst is in de lay-out ruimte overgelaten voor de plaatsing van 2 extra Rotapicks. Daarnaast is het mogelijk om elke Rotapick uit te breiden met een vierde schijf met nog eens 10 orderbakken. Dat stelt MRG in staat om op termijn maar liefst 320 orders tegelijk te verzamelen.

Ook de capaciteit van het shuttlesysteem kan worden uitgebreid. Allereerst kan een extra lift worden geplaatst om de in- en uitslagcapaciteit te verdubbelen. Daarnaast is ruimte gereserveerd voor nog eens 2 gangen met elk 12 shuttles, wat een verdrievoudiging van de opslagcapaciteit oplevert.

Geen sequencing

Leverancier van het Rotapick-systeem is PSB. Deze Duitse system integrator heeft het slimme orderpicksysteem zo’n veertien jaar geleden ontwikkeld en op de markt gebracht. Inmiddels is het geïnstalleerd in circa twintig warehouses in meerdere landen. Het aantal pickstations per installatie varieert van 1 tot 16. “Wat de Rotapick uniek maakt, is de mogelijkheid om 30 of 40 orders tegelijk te verzamelen. Conventionele pickstations hebben vaak maar ruimte voor 4, 6 of 8 orderbakken”, vertelt Kai-Uwe Kretschmann, head of international sales bij PSB.

Om met een conventioneel pickstation een hoge productiviteit te kunnen halen, is het veel belangrijker om de voorraadbakken in exact de juiste volgorde aan te leveren (sequencing). Daarvoor is een complex en conveyor-stelsel met een zo mogelijk nog complexer besturingsysteem nodig. “Dat is een erg kostbare aangelegenheid”, stelt Kretschmann, die eraan toevoegt dat de pickstations op verschillende manieren kunnen worden ingezet. Het is ook mogelijk om de voorraadbakken in de Rotapicks te plaatsen en de orderbakken via conveyors aan te voeren.

Kostenprobleem

Voor MRG is investeren in automatisering en robotisering een vanzelfsprekendheid. Schollink ziet nog veel meer mogelijkheden, zoals de inzet van robots voor transport of orderpicking. “Automatiseren is de enige manier om te concurreren in de huidige markt. Wie alles manueel blijft doen, zal op termijn een kostenprobleem krijgen. Vandaag zijn er nog mensen beschikbaar, maar morgen zijn ze niet meer te betalen en overmorgen niet meer te krijgen. Als je daar niet op vooruit loopt, teken je je eigen doodvonnis.”

Voor nu is het zaak om eerst meer klanten in het distributiecentrum te krijgen. Ahold Delhaize en Medisana zijn al binnen, veel andere partijen hebben interesse getoond. “We hebben nu zo’n vijftien leads”, aldus Schollink. “De focus ligt nu op het vergroten van het volume in dit distributiecentrum. Daarna kijken we naar andere vormen van automatisering en robotisering.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.