BMW, dat een nieuw distributiecentrum bouwt van 100 miljoen euro, investeert ook in zijn interne, productielogistiek. De fabriek van het automerk in Regensburg is recent voorzien van vijftig geautomatiseerde treinen en 140 autonome transportrobots. De logistieke investering moet de productie efficiënter maken. Elke werkdag worden tot 1.400 BMW X1 en BMW X2 voertuigen wereldwijd naar klanten verzonden vanuit deze fabriek.
De 190 treinen en robots transporteren autonoom dagelijks 10.000 leveringen van onderdelen aan de productielijn. “Onze visie op een slim verbonden logistiek systeem, waarin uiteenlopende autonome transportsystemen – van klein tot groot – naadloos met elkaar samenwerken, wordt steeds meer werkelijkheid,” aldus Thomas Dietz, hoofd procesverbetering en kwaliteitsbeheer voor de fysieke logistiek bij BMW Group.
Autonome voertuigen op maat
Afhankelijk van de logistieke behoefte worden diverse typen autonome voertuigen ingezet. Zo vervoeren de automatische treinen kleinere onderdelen van het magazijn naar de assemblagelijn, terwijl zwaardere componenten tot één ton worden getransporteerd door speciaal ontwikkelde intelligente transportrobots.
Deze platte transportrobots, ontwikkeld in samenwerking met het Fraunhofer Instituut voor materiaalstroom en logistiek, opereren volledig zelfstandig dankzij speciale AI-modules. Met behulp van sensoren en software kunnen de robots hun omgeving waarnemen en obstakels autonoom ontwijken.
Cloud-gebaseerde verkeersleiding
Het cloud-gebaseerde transportsysteem, BMW Automated Transport Services (ATS), beheert het verkeer van de onbemande transportapparaten. Dit centrale controlesysteem faciliteert de aansturing van de gehele vloot en wordt continu uitgebreid met nieuwe transportvoertuigen en routes. Daarnaast worden er voorbereidingen getroffen om op termijn nieuwe autonome voertuigen, zoals zelfrijdende heftrucks, op te nemen in het ATS-systeem.