De omzet van de Deense modeketen Bestseller, vooral bekend van de formules Jack & Jones, Only, Vero Moda, Selected Femme & Homme, Name It en Pieces, blijft jaar op jaar groeien. “Ons logistieke apparaat heeft moeite om de groei bij te benen. Daarom hebben we besloten om te investeren in een langetermijnoplossing: een nieuw distributiecentrum met ruim voldoende capaciteit, zodat logistiek niet langer een belemmerende factor vormt”, vertelt Tilde Almstrup, head of strategic projects bij Bestseller.
155.000 vierkante meter groot distributiecentrum
Het nieuwe distributiecentrum wordt maar liefst 155.000 vierkante meter groot en biedt naar verwachting werk aan 600 mensen. Dat Besteller voor Lelystad heeft gekozen, heeft te maken met de omvang van het distributiecentrum. “We zochten een terrein dat groot genoeg was en hebben dat hier gevonden”, verklaart Almstrup. “Wat deze locatie extra interessant maakt, is de logistieke infrastructuur met een containerterminal op 800 meter afstand. Dat betekent dat we binnenvaart kunnen inzetten om containers van Rotterdam naar ons distributiecentrum te vervoeren, een concept dat we graag verder willen onderzoeken.”
Houten constructie
Het distributiecentrum krijgt een opvallend ontwerp met veel groen en een constructie van hout. “Bestseller hanteert ambitieuze duurzaamheidsnormen bij de bouw van nieuwe gebouwen”, legt Bjerre uit. “Natuurlijk moet het gebouw goed aanvoelen en goed uitzien, maar het moet ook zo veel mogelijk worden opgebouwd uit duurzame bouwmaterialen. Daarom passen we hier hout toe.”
![bestseller houten distributiecentrum](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2023/10/bestseller-dc-1024x465.jpg)
Niet de hele constructie zal uit hout bestaan, geeft Bjerre toe. “Dat geldt alleen voor het hoofdgebouw, waar we de goederen ontvangen, verzamelen, verpakken en verzenden. Voor de constructie van het hoogbouwmagazijn waar de opslag plaatsvindt, gebruiken we staal.” Almstrup: “Wij letten bij nieuwbouw op ontwerp en duurzaamheid, maar natuurlijk ook op de functie van het gebouw. Voor de hoogbouw was hout geen zinvolle optie, maar voor de rest van het gebouw kiezen we zoveel mogelijk voor duurzame materialen.”
One-touch
De operatie in het distributiecentrum wordt zo veel mogelijk geautomatiseerd. Knapp is aangesteld als system integrator. Een belangrijke reden voor automatisering is efficiëntie. “Een ruwe schatting leert dat we het afgelopen jaar 437 miljoen kledingstukken hebben gedistribueerd. Met dergelijk grote aantallen is automatisering simpelweg de meest rendabele oplossing”, vertelt Bjerre.
Een hoge automatiseringsgraad betekent daarnaast dat Bestseller minder afhankelijk is van de krappe arbeidsmarkt. Bjerre spreekt over one-touch logistiek. “Wij willen onze kledingstukken zo weinig mogelijk aanraken, zodat het aantal benodigde medewerkers minimaal blijft.”
Werklast spreiden
De hoogbouw wordt volledig ingericht met een 27 meter hoog shuttlesysteem dat plaats biedt aan 1,4 miljoen bakken en dozen. De in- en uitslag wordt verzorgd door 1400 shuttles, die in combinatie met de 60 liften goed zijn voor 20.000 dubbelspelen per uur. De orderpicking vindt plaats op 36 orderpickstations. Als een order is afgehandeld, biedt het systeem de mogelijkheid om verzenddozen tijdelijk op te slaan in het shuttlesysteem.
Ruim voordat de verzenddozen geladen moeten worden, brengen de shuttles ze naar één van de zes palletiseercellen. Daar worden ze met een snelheid van maximaal 3500 dozen per uur gestapeld op pallets. Die worden vervolgens tijdelijk opgeslagen in een buffersysteem met ruimte voor 7900 pallets. Als de vrachtauto daadwerkelijk arriveert, zet deze buffer de pallets klaar met een snelheid van maximaal 400 pallets per uur.
![distirbutiecentrum bestseller hout](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2023/10/distirbutiecentrum-bestseller-hout-1024x474.jpg)
Loose-loaded
Opvallend is de keuze om alle voorraad direct in het shuttlesysteem te plaatsen. Een belangrijke reden is de wijze waarop de dozen worden aangevoerd: voornamelijk loose-loaded in containers. Nadat de dozen zijn gescand, de dimensies zijn vastgelegd en de kwaliteit is gecontroleerd, worden ze automatisch opgeslagen. “Daarvoor gebruiken we onze Vario-shuttles, die speciaal zijn ontwikkeld om ladingdragers met verschillende breedtes en dieptes te kunnen verwerken.. Alleen als de contouren of de kwaliteit van de dozen niet voldoen, pakken we ze uit en leggen we de voorraad in bakken”, vertelt Wolters.
Aan de keuze om alles direct in het shuttlesysteem op te slaan, zijn uitgebreide discussies vooraf gegaan. Wolters”: “In dit distributiecentrum gebruiken we het shuttlesysteem niet alleen voor opslag van de pick- en bulkvoorraad, maar dus ook voor het bufferen van verzenddozen. Het alternatief is dat we voor elke functie een ander systeem installeren. Dat heeft misschien voordelen, maar levert ook beperkingen op qua flexibiliteit. .”
Robots
Een andere opvallende keuze betreft de inzet van Pick-it-Easy Robots op 12 van de 36 orderpickstations. Knapp verwacht dat veel meer dan de helft en misschien zelfs 80 tot 90 procent van de artikelen door deze robots kunnen worden gepickt. “We praten weliswaar over 250.000 verschillende artikelen, maar de wijze van verpakken is grotendeels identiek”, weet Wolters. “Tijdens het selectietraject hebben we de robots getest met een willekeurige batch van artikelen. Zonder de robots te trainen begonnen ze direct met picken.”
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2024/04/bestseller-robots-1024x640.jpg)
Voorzichtigheid is de reden dat Bestseller heeft besloten vooralsnog niet nog meer robots in te zetten. “Dit is de eerste keer dat we robots inzetten voor orderpicking”, legt Bjerre uit. “Wij zijn nu aan het onderzoeken voor welke picks we het beste robots kunnen gebruiken en voor welke picks het loont om mensen in te zetten. Als we merken dat de robots werken, kunnen we de manuele orderpickstations ombouwen en meer robots inzetten.
Uitbreiden distributiecentrum
Met het nieuwe distributiecentrum verwacht Bestseller jaren vooruit te kunnen. En als de groei sneller gaat dan verwacht en meer capaciteit nodig is, kan het bedrijf de optie lichten om het hoogbouwmagazijn uit te breiden. De daarvoor benodigde grond is al gereserveerd. “Voor welke formules en markten we dit systeem gaan inzetten, staat nog niet helemaal vast. Het duurt nog even voordat we het distributiecentrum in gebruik kunnen nemen. “Tegen die tijd zullen we vaststellen welke formules en markten we vanuit Lelystad moeten bedienen om het meest efficiënte distributienetwerk te creëren”, weet Bjerre.