Ga naar hoofdinhoud

Automatisering/robotisering: dit is het dit zijn de feiten


Automatisering/robotisering, ook wel smart warehousing genoemd, is een proces waarbij het interne logistieke proces van inslag, opslag, picken, verdelen en inpakken grotendeels door slimme systemen en technieken wordt gedaan. Processen die eerder door mensen zijn uitgevoerd. Het ultieme slimme magazijn automatiseert bijna de hele operatie en het traject van goederen van leverancier naar klant, met verwaarloosbare fouten. Het behelst dus niet één oplossing, maar is een grote variatie aan diverse systemen beschikbaar. De moeilijkheid is tot de juiste keuze voor jouw bedrijf te komen. De juiste keuze hangt af van diverse factoren.

Inhoudsopgave

  1. Hoe ziet de markt er uit?
  2. Wie zijn de spelers/welke oplossingen zijn er?
  3. Praktijkvoorbeelden
  4. Hoe kies je de juiste speler/oplossing?
  5. Gevolgen voor mens en warehouse?

Hoe ziet de markt er uit?

De meest in het oog springende innovaties zijn de vele robotoplossingen die de markt overspoelen. Maar op de achtergrond zijn technieken als kunstmatige intelligentie, internet of things en digitalisering minstens zo belangrijk bij het opzetten van een succesvol slim magazijn.

Robots
Robots in warehouses zijn niet meer weg te denken. De markt groeit al jarenlang hard en blijft dat voorlopig ook nog doen is de verwachting. Onderzoeksbureau Statista voorspelt dat de markt voor magazijnrobotica zal groeien tot $ 14,7 miljard in 2030, tegen $ 6,2 miljard in 2021.

Dirigent gezocht om robots in toom te houden
Met die groei nemen de uitdagingen ook toe, met name op het gebied van de inzet van verschillende robots in een warehouse. Want niet alleen het aantal robots groeit, meer en meer bedrijven zullen twee of meer systemen gebruiken. In 2028 zal 40 procent van de grote bedrijven een heterogene vloot aan robots actief hebben in hun dc’s, aldus robotexpert Dwight Klappich van Gartner. En dat geeft uitdagingen. Net als bij een orkest heb je iemand nodig die de boel aanstuurt. Gebeurt dat niet dan wordt het een zooitje. In een orkest is die rol weggelegd voor de dirigent; een multi-robot orkestratieplatform. En zo’n platform is niet te koop. Klappich en Gartner denken dat dit de komende jaren zal evolueren. Hoe is nog onduidelijk, wat wel zeker is voor Klappich is dat er twee aspecten belangrijk zijn: “Hoe maak je verbinding met de robots en hoe coördineer je de activiteiten tussen meerdere soorten robots.

Material handling systemen
Het zijn niet enkel robots die oprukken in magazijnen. Material handling systemen in het algemeen winnen aan populariteit; ook omdat ze slimmer en flexibeler worden. Denk aan shuttlesystemen, pocketsorters en slimme opslag- en retrievalsystemen. De komende jaren zal de mondiale markt voor magazijnautomatisering met dubbele cijfers blijven groeien.

material handling

De wereldwijde markt voor geautomatiseerde intralogistieke oplossingen voor intern transport bedroeg in 2021 43,83 miljard dollar. In 2030 is de markt 140 procent gegroeid. Dat blijkt marktonderzoek van Persistence Market Research De studie schat dat de markt tot 2031 zal groeien met 14% CAGR. Dat gezegd hebbende: de material handling business heeft afgelopen jaar een pas op de plaats gemaakt. De verwachting is dat niet lang zal duren. Productie en e-commerce groei zorgen voor een constante vraag naar geautomatiseerde intralogistieke material handling-oplossingen. Ook de behoefte aan flexibele, betrouwbare en snelle oplossingen om een ​​verscheidenheid aan materialen naar verschillende locaties te transporteren, stimuleert de vraag naar autonome mobiele robots (AMR’s).

Personeel
Andere groeifactor is de oprukkende time to market als gevolg van toenemende e-commerce. Ook het gebrek aan personeel én de stijgende personeelskosten spelen een rol. Daarnaast moeten bedrijven meerdere verkoopkanalen bedienen met uiteenlopende orderpatronen en extreme vraagpieken. Magazijnen moeten daarom slimmer, sneller en flexibeler worden. Ook omdat levering op dezelfde dag de norm wordt en de klant flexibiliteit wil als het aankomt op last mile. Wie er nog niet aan wil; dit is wellicht een geruststellende gedachte….. ‘Volledige magazijnautomatisering/robotisering is op korte termijn niet haalbaar’. Maar de nieuwe technieken negeren is niet verstandig. Doe je dat wel, dan loop je heel snel heel ver achter. De technologie van vandaag de dag zet de wereld op zijn kop, ook de logistieke wereld.

Slimme software
Hardware is een deel van de oplossing. Slimme software en technieken als artificial intelligence en machine learning zijn minstens zo essentieel voor een succesvolle aanpak. Wie echt het verschil wil maken met de oprukkende technologieën moet niet in afzonderlijke oplossingen denken als robots, 3d-printing, Internet of Things of blockchain. Het is belangrijk de technieken in een groter geheel te bekijken, want alles hangt namelijk met elkaar samen. Terug Naar Boven

Wie zijn de spelers/welke oplossingen zijn er?

De markt is zeer divers gevarieerd aangezien smart warehousing het hele palet raakt: opslag, orderpicking, verzending, planning, voorraadbeheer. De meest zichtbare oplossingen, en ook de markt die hard groeit, is robotisering. Zowel de gevestigde orde als nieuwkomers komen met nieuwe, slimme systemen op de markt. En de markt consolideert en werkt samen in een rap tempo. Grote system integrators kopen massaal robotbedrijven op. Denk aan Jungheinrich en Magazino.

WMS
Maar ook op gebied van Warehouse Management Systemen en aan de Auto ID kant worden stappen gemaakt om te kunnen voldoen aan de nieuwe eisen die smart warehousing met zich meebrengen. In de schaduw van de digitaliseringsgolf, vindt momenteel een stille revolutie plaats in magazijnen. Met innovaties in planning, besturing en procedures in helpen moderne WMS-pakketten om grenzen te doorbreken. Terug Naar Boven

dhl locus robots

Praktijkvoorbeelden automatisering en robotisering

Met name grote supermarktketens in Nederland kiezen de laatste tijd massaal voor vergaande automatisering van hun logistiek. De afgelopen jaren hebben we in Nederland vele nieuwe, grotendeels gemechaniseerde en gerobotiseerde dc’s zien verschijnen. Met name in supermarktland wordt er volop geautomatiseerd en gerobotiseerd. Plus, Jumbo, Albert Heijn, Hoogvliet en Spar. Allemaal investeren ze in slimme technieken.

Ikea DHL
Ook de logistieke dienstverleners laten zich niet onbetuigd. DHL robotiseert zijn Ikea operatie met Locus robots. In België rijdt de wereldspeler rond met autonome heftrucks voor klant Unilever. Hetzelfde, enkele kilometers verderop, doet supermarktketen Colruyt. De super maakt gebruik van autonome Still heftrucks.

GXO
GXO kiest voor meerdere oplossingen om zijn operaties te boosten. GXO kondigde recent nog een primeur aan in de sector met de inzet van 6 River Systems collaboratieve robots op meerdere tussenverdiepingen. Bij die AMR investering bleef het niet. De logistieke afsplitsing van XPO, implementeerde recent bij Albert Heijn Locus robots

Hunkemöller staat ook niet stil. De ondergoedspecialist gaat voor diverse oplossingen waaronder de haipick van Hai Robotics. Ceva Logistics was koploper wat betreft de introductie van Skypod van Exotec in Nederland. Een systeem dat ook actief is in het nieuwe dc van Decathlon en Eltra.Je warehouse slimmer inrichten kan ook met liftkasten bewijst Dozon. De bouwgroothandel uit Oost-Nederland richtte zijn bestaande magazijn in met 7 kasten waardoor de ruimte optimaal wordt benut en de efficiency fors is vergroot. Maar vergeet ook de shuttlesystemen niet.  Deze technieken blijven onverminderd interessante voor bepaalde operaties. Met name wanneer snelle en efficiënte in- en uitslag van grote hoeveelheden pallets wordt gevraagd in combinatie met een compacte opslagdichtheid. In België is ’s-werelds grootste systeem gebouwd.Terug Naar Boven

Hoe kies je de juiste speler

Nu het aanbod snel groeit, hoe kies je dan de juiste partij en oplossing? Dat is geen sinecure bleek uit de Kruidvat case. Kruidvat implementeerde in 2021-2022 een robotsysteem in zijn e-commerce dc in Ede, maar zag er na een half jaar alweer vanaf. Breed oriënteren en kijk rond in andere distributiecentra is een goed advies. En er zijn inmiddels dc’s genoeg die al hebben gekozen voor robotisering en of geautomatiseerde oplossingen.  Breng eerst in kaart waar het meeste handmatige werk in de operatie plaatsvindt, want daar realiseer je  meestal de grootste kostenbesparingen. Breng het proces in kaart door alle verschillende deeltaken van een operator te scheiden. Een goed begrip van alle manuele processtappen is nodig om tot inzicht in het proces te komen. De meest repetitieve deeltaken zijn de processtappen die het beste als eerste gerobotiseerd kunnen worden. Want; hoe eentoniger de taak, hoe geschikter voor een robot. En vergeet de zaak niet rond te rekenen.

Gevolgen voor de mens

De mens moet oppassen voor zijn baan is een veel gehoorde kreet bij smart warehousing. En dat is waar als bedrijven enkel denken in kosten en efficiency waarschuwt trendwatcher Randal van Poelvoorde. “We moeten leren de mens centraal te stellen. Bedrijven moeten zich bij de inzet van robots ook de gevolgen inschatten. Robotisering is dus ook een ethische kwestie.” Zijn tip voor managers in de logistiek die robots willen aanschaffen: “Robots hebben impact. Stel eerst de vraag wat die impact is voor jouw bedrijf en wat acceptabel is.” Want de impact is groot, erkent onder meer Ove Bjørgum, dc manager van Coop in Oslo Noorwegen. De supermarktketen heeft zijn dc volledig geautomatiseerd en heeft na acht jaar uitbreiding van het systeem aangekondigd. Hij geeft toe dat de ombouw van een manueel magazijn naar een volledig geautomatiseerd distributiecentrum geen sinecure is. Neem de tijd, weet wat je wilt bereiken en onderschat de factor mens niet is zijn advies. “We zijn van een warehouse veranderd in een productielocatie. Hoe haal je het beste uit de machines is nu belangrijk.”

Gevolgen voor het warehouse

De impact van material handling systemen is ook groot op het warehouse. Daarbij komt dat het proces van automatiseren tal van vragen oproept, vooral waar het gaat om ‘randzaken’. Hoe zit het met de maximale vloerbelasting? Waar moet de sprinklerinstallatie aan voldoen? Hoe hoog is het geluidsniveau? Wat betekent een dergelijk systeem voor het energieverbruik van mijn magazijnsysteem en de duurzaamheidsdoelstellingen? De verschillende systemen hebben verschillend impact op het distributiecentrum. Niet allen qua formaat en benodigde ruimte, maar denk ook aan het gewicht dat de diverse systemen hebben en de bijbehorende puntbelasting.

Terug Naar Boven

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.