Ga naar hoofdinhoud

Amazon tien jaar robotisering: slimme warehouse techniek in vogelvlucht


Van Kiva tot volledig autonome mobiele robots en andere robots daartussenin. Amazon schreef een blog over zijn 10-jarig jubileum met robots. Gekleurd ja, maar ook zeker een interessante tijdreis.

Het is een decennium van ontdekking bij Amazon. Recent nog lanceerde Amazon de pick- knijprobot. ook wereld dit jaar bekend dat Amazon miljoenen pompt in mensachtige robots. En wat te denken van robots Bert, Ernie en Kermit.

Kiva

De robotiseringslag begon in 2012 met de overname van Kiva over om de productiviteit in de toeleveringsketen te verbeteren: “Destijds hadden we enige automatisering in onze fulfilmentcentra, maar de overname van Kiva was een grote gok bij het voorspellen van de rol die innovatie zou spelen om ons te helpen aan de behoeften van onze klanten te voldoen en het werk veiliger, eenvoudiger en productiever te maken voor werknemers. Het was een gewaagde stap en het heeft ons bedrijf getransformeerd”, aldus Amazon.

Er werd veel gespeculeerd dat Amazon mensen zou vervangen door robots. Maar 10 jaar later vertellen de feiten een ander verhaal volgens ’s-werelds grootste e-commerce bedrijf. “We hebben meer dan 520.000 robotaandrijvingen en hebben wereldwijd meer dan een miljoen banen toegevoegd. We hebben meer dan een dozijn andere soorten robotsystemen in onze faciliteiten over de hele wereld, waaronder sorteercentra en luchthubs. Vanaf de begindagen van de Kiva-acquisitie was onze visie nooit gebonden aan een binaire beslissing van mensen of technologie. In plaats daarvan ging het om mensen en technologie die veilig en harmonieus samenwerkten om te leveren voor onze klanten. Die visie blijft vandaag.”

amazon hub nederland

Zie ook
Inside Amazon eerste Nederlandse hub: mens en efficiency boven robots

Kiva gaf een enorme ‘kickstart’, maar was het begin van Amazons robotica-reis. “We bleven innoveren op nieuwe en opwindende gebieden om de klant- en werknemerservaring te verbeteren en een nog veiligere werkplek te creëren. En die innovatie gaat door. Hieronder staan ​​enkele van de nieuwste technologieën die we uitvinden en waarin we investeren om een ​​nog betere werkplek te creëren.”

Proteus

Proteus is Amazon eerste volledig autonome mobiele robot. “Historisch gezien was het moeilijk om robotica veilig op te nemen in dezelfde fysieke ruimte als mensen. We geloven dat Proteus dat zal veranderen terwijl het slim, veilig en collaboratief blijft.” Proteus beweegt zich autonoom door de warehouses met behulp van geavanceerde veiligheids-, perceptie- en navigatietechnologie die is ontwikkeld door Amazon. De robot is gebouwd om automatisch te worden gestuurd om zijn werk uit te voeren en rond werknemers te bewegen, wat betekent dat hij niet beperkt hoeft te worden tot beperkte gebieden. “Het kan werken op een manier die de eenvoudige, veilige interactie tussen technologie en mensen verbetert – waardoor een breder scala aan mogelijke toepassingen ontstaat om onze medewerkers te helpen – zoals het optillen en verplaatsen van GoCarts, de niet-geautomatiseerde transportbanden op wielen die worden gebruikt om pakketten te verplaatsen via onze faciliteiten.”

Proteus zal in eerste instantie worden ingezet in de uitgaande GoCart-afhandelingsgebieden in fulfilmentcentra en sorteercentra. “Onze visie is om GoCart-verwerking door het hele netwerk te automatiseren, waardoor de noodzaak voor mensen om zware voorwerpen handmatig door onze faciliteit te verplaatsen, wordt verminderd en ze zich in plaats daarvan kunnen concentreren op meer lonend werk.”

Cardinal

Het verplaatsen van zware pakketten, evenals het verminderen van draaiende en draaiende bewegingen door werknemers, zijn gebieden die Amazon voortdurend wil automatiseren om het risico op letsel te helpen verminderen. Cardinal moet hier mede voor zorgen. Deze robotachtige werkcel gebruikt geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI) en computervisie om behendig en snel één pakket uit een stapel pakketten te selecteren, op te tillen, het etiket te lezen en het precies in een GoCart te plaatsen om het pakket te verzenden. Cardinal vermindert het risico op letsel bij werknemers door taken uit te voeren waarbij grote of zware pakketten moeten worden opgetild en gedraaid of gecompliceerd moeten worden verpakt in een beperkte ruimte, aldus Amazon.

Met Cardinal vindt het sorteren van pakketten eerder in het verzendproces plaats, wat resulteert in een snellere verwerkingstijd in de faciliteit. Amazon-verzendactiviteiten verlopen soepeler omdat Cardinal batchgebaseerd handmatig werk omzet in continu, geautomatiseerd werk. “We testen momenteel een prototype van Cardinal voor het verwerken van pakketten tot ruim 25 kilo, en we verwachten de technologie volgend jaar in fulfilmentcentra in te zetten.”

Amazon Robotics-identificatie

Feedback van medewerkers bracht Amazon ertoe om Amazon Robotics Identification (AR ID) te creëren, een AI-aangedreven scanmogelijkheid met innovatieve computervisie en machine learning-technologie om het scannen van pakketten in onze faciliteiten gemakkelijker te maken. “Momenteel worden alle pakketten in onze faciliteiten op elke bestemming tijdens hun reis gescand. In fulfilmentcentra is dit scannen momenteel handmatig: een item komt aan op een werkstation, het pakket wordt door een medewerker uit een bak gehaald en met behulp van een handscanner vindt de medewerker de streepjescode en scant het item met de hand.”

AR ID maakt een einde aan het handmatige scanproces door gebruik te maken van een uniek camerasysteem met 120 frames per seconde, waardoor werknemers meer mobiliteit krijgen en het risico op letsel wordt verminderd. Medewerkers kunnen de pakketten met beide handen vrij hanteren in plaats van met één hand terwijl ze een scanner in de andere houden, of ze kunnen werken aan het positioneren van het pakket om het met de hand te scannen. Hierdoor ontstaat er een natuurlijke beweging en doet de techniek op de achtergrond zijn werk.

Containerized Storage System

In veel fulfilmentcentra van Amazon picken of slaan werknemers artikelen momenteel op in mobiele schappen terwijl producten door het proces van het uitvoeren van klantorders gaan. Om ervoor te zorgen dat werknemers minder hoeven te reiken, te bukken of ladders te beklimmen bij het ophalen van items, hebben we een robotsysteem ontwikkeld dat producten op een meer ergonomische manier aan werknemers levert. “Ons nieuwe Containerized Storage System plaatst werknemers in een veiligere en meer ergonomische positie door middel van een zeer gechoreografeerde dans van robotica en software. Het systeem helpt bepalen welke pod de container met het benodigde product heeft, waar die container zich in de pod bevindt, hoe de container moet worden vastgepakt en naar de medewerker moet worden getrokken, en hoe deze moet worden opgepakt zodra de medewerker het product heeft opgehaald. Als gevolg hiervan profiteren onze medewerkers van een comfortabelere, veiligere ervaring.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.