Ga naar hoofdinhoud

Albert Heijn mechaniseert Home Shop Center: 300 Autostore robots, 45.000 bakken (video)


Deze week verstuurt Albert Heijn de eerste online orders uit het nieuwe gemechaniseerde homeshopcenter in Barendrecht. Maar liefst 300 Autostore-robots brengen 45.000 bakken met levensmiddelen naar de orderpickers, die elke dag zo’n 15.000 kratten met boodschappen vullen. De vestiging in Barendrecht is de eerste van een hele reeks gemechaniseerde homeshopcenters. De tweede in Zwolle is al in aanbouw.

De omvang van het door Swisslog geïnstalleerde AutoStore-systeem is enorm. Op een oppervlakte van 5.000 vierkante meter staat een grid met 45.000 kunststof bakken met levensmiddelen. Elke dag worden 30.000 nieuwe colli aangevoerd om de voorraad in de bakken op peil te houden. Daarvoor beschikt het systeem over 14 inslagstations, waar medewerkers handmatig alle producten scannen en in bakken plaatsen.

Over het grid rijden 300 robots, die de bakken op de juiste plek zetten. Als Albert Heijn een order opstart, brengen de robots de juiste bakken met levensmiddelen naar één van de 24 pickstations. Daar staat een medewerker die het juiste aantal pakt en in de boodschappenkrat van de klant legt. Per dag worden zo’n 15.000 boodschappenkratten gevuld, die bestemd zijn voor 7000 klanten in de regio Rotterdam.

750 kilometer lopen

De reden om het home shop center te mechaniseren, heeft alles te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Albert Heijn heeft steeds meer moeite om medewerkers te vinden voor het picken van online orders. Dat is niet los te zien van de lange loopafstanden in de zeven bestaande, manueel ingerichte homeshopcenters. “Per dag moeten we daar zo’n 750 kilometer lopen om alle boodschappen te verzamelen. Per medewerker gaat het om circa 8 tot 12 kilometer per dag”, vertelt Lieke van de Voort, verantwoordelijk voor innovatie in de e-commerce supply chain van Albert Heijn.

In Barendrecht hoeven de orderpickers geen meter meer af te leggen. Omdat de voorraadbakken en boodschappenkratten op werkhoogte worden geplaatst, hoeven ze ook niet meer te bukken of te reiken om zoals voorheen producten uit een stelling te pakken. “Wij zijn de eerste AutoStore-gebruiker waarbij het hele pickstation is geplaatst op een in hoogte verstelbaar platform”, vertelt projectleider Arthur Fisher. “De bediening van alle techniek is op maximaal 30 centimeter afstand van de orderpicker geplaatst.”

24/7-beschikbaarheid

Tijdens het selectietraject heeft Albert Heijn niet zozeer naar de logistieke prestaties maar naar de betrouwbaarheid van gemechaniseerde opslag- en orderpicksystemen gekeken. “Klanten kiezen een tijdvak waarin ze de boodschappen willen ontvangen. Dan is het natuurlijk belangrijk dat die boodschappen daadwerkelijk in dat tijdvak worden afgeleverd”, stelt Van de Voort. “Daarom hebben we gezocht naar bewezen technologie met een hoge mate van betrouwbaarheid. De 24/7-beschikbaarheid had de hoogste prioriteit.”

AutoStore is een populair opslag- en orderpicksysteem dat zichzelf al bewezen heeft op honderden locaties. Albert Heijn is de eerste die het systeem in Nederland gebruikt om boodschappen te verzamelen. “Het mooie van dit systeem is de eenvoudige technologie”, vertelt Fisher terwijl hij wijst op de verticale kanalen voor aanvoer van de voorraadbakken aan de orderpickstations. “In die kanalen zit geen enkele techniek. Het zijn de robots die de bakken laten zakken en stijgen. Als een robot stukgaat, neemt een andere het werk over.”

Dubbel uitgevoerd

Ook in de rest van het proces is gedacht aan ergonomie en beschikbaarheid. Zoveel mogelijk onderdelen zijn dubbel uitgevoerd, zoals de speciaal ontwikkelde machine waarmee meerdere boodschappenkratten in één keer op een orderpickkar worden geduwd. Met de orderpickkar lopen de orderpickers door een gebied met grondlocaties, waar dagverse producten zoals groenten en fruit aan de kratten worden toegevoegd. Voor dit proces maken de orderpickers gebruik van ringscanners.

Als ook alle versproducten zijn verzameld, duwt de orderpicker de boodschappenkratten op een rollenbaan. Vervolgens worden de kratten op route gesorteerd en tijdelijk opgeslagen in een buffersysteem van DLS. Als een route compleet is, worden de kratten handmatig op een kar geplaatst die in een keer in de bestelauto kan worden gereden.

5400 zonnepanelen

Ondanks alle mechanisering biedt het homeshopcenter in Barendrecht nog altijd werk aan circa 900 mensen: 450 magazijnmedewerkers en 450 bezorgers. Dat is evenveel als het oude homeshopcenter in Rotterdam dat de komende maanden wordt gesloten, alleen ligt de capaciteit in Barendrecht een stuk hoger. CEO Marit van Egmond benadrukte tijdens de opening dat Albert Heijn bewust inzet op mechanisering van alle homeshopcenters. In Zwolle wordt al gewerkt aan het tweede gemechaniseerde vestiging, die halverwege 2024 wordt geopend.

Beide panden worden niet alleen voorzien van mechanisatie, maar ook duurzaam ingericht. Het homeshopcenter in Barendrecht heeft het BREEAM-certificaat Very Good en is voorzien van ledverlichting, warmtepomp en energiezuinige koelcel. Op het dak liggen 5400 zonnepanelen, voldoende om het AutoStore-systeem van energie te voorzien. Op het buitenterrein staan 63 laadpalen voor het opladen van de elektrische bestelauto’s.

Buurtblokken

Op dit moment worden alle consumenten en winkels in Rotterdam en Den Haag al volledig emissieloos beleverd. Op korte termijn gaat dat ook gebeuren in Utrecht en Amsterdam, vertelt Van Egmond. “Bij het distributiecentrum in Pijnacker hebben we daarvoor een groot laadplein gecreëerd. Binnenkort openen we een soortgelijk laadplein in Zaandam”, vertelt de CEO, die ook klanten oproept om duurzame keuzes te maken. Zo start de foodretailer met buurtblokken: vaste tijdvakken waarin de blauwe bestelauto’s de wijk inkomen. “Als je samen met je buren voor dat tijdvak kiest, kun je op jaarbasis tot €13,- korting krijgen.”

Van Egmond vertrouwt erop dat het online kanaal blijft groeien. “De afgelopen jaren is de online omzet verdrievoudigd. We hebben nu gemerkt dat deze groei niet tijdelijk was vanwege de pandemie, maar structureel. Mede daardoor is het aantal homeshopcenters in vijf jaar tijd gegroeid van vier naar acht. Inmiddels komt 10 procent van onze omzet uit het online kanaal.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.