Adidas timmert logistiek flink aan de weg. Samen met Kuehne+Nagel bouwt het in Italië een sterk geautomatiseerd, omnichannel fulfilmentcentrum. In Spanje heeft het zojuist een gerobotiseerd warehouse geopend in samenwerking met DB Schenker.
200 robots
Tweehonderd robots van Geek+, die ook actief zijn bij Ceva in het Belgische Grobbendonk, rijden rond in het DB Schenker distributiecentrum van 50.000 m² in het Spaanse Guadalajara. Samen met een verpakkingsoplossing moet de nieuwe operatie zorgen voor een optimale bediening van de Adidas retailklanten in Spanje, Portugal en Frankrijk.
De operatie, nabij de luchthaven van Madrid, is uitgerust met een goods to person picksysteem voor de verwerking van ongeveer 55.000 eenheden per dag. DB Schenker en Adidas maken gebruik van autonome mobiele robots van Geek+.
Verpakking
Om het volume van de pakketten en het gebruik van de transportvoertuigen te optimaliseren, wordt de verpakking via een geautomatiseerde oplossing aangepast aan de exacte afmetingen van het product dat wordt verzonden. Dit resulteert in minder CO2-uitstoot tijdens de hele distributie, aldus de expediteur.
Alfredo Alcalá, DB Schenker’s Contract Logistics Product Manager in Iberia: “De geautomatiseerde oplossingen van onze activiteiten in Guadalajara werden in vier maanden geïnstalleerd en hebben hun stabiliteit en flexibiliteit al bewezen rond Black Friday en het kerstseizoen.”