AGV’s volgen een vooraf bepaalde route door het warehouse. Een centraal systeem stuurt de voertuigen aan of een medewerker geeft een specifieke opdracht, zoals het verplaatsen van een pallet met eindproducten. De AGV volgt daarbij telkens exact dezelfde route.
AMR’s werken anders. Deze robots zijn autonoom en bepalen zelf hun pad binnen het warehouse. Hoewel start- en eindpunt vastliggen, varieert de route afhankelijk van obstakels zoals pallets of heftrucks. Waar een AGV zou stoppen, zoekt een AMR een alternatieve weg.
Voorspelbaar
De voorspelbaarheid van AGV’s is een belangrijk voordeel. “De medewerkers liepen rustig tussen de voertuigen door. Ze wisten precies wat ze konden verwachten, omdat ze erop konden vertrouwen dat de voertuigen nooit opeens een andere richting zouden inslaan,” herinnert Francis De Backer, senior directeur bij Dematic, zich over een project in een bandenfabriek. AMR’s zijn minder voorspelbaar, waardoor medewerkers alert moeten zijn op hun bewegingen. Roy Dingemans, manager sales mobile robots bij Jungheinrich, voegt toe: “Een AMR heeft meer ruimte nodig om obstakels te vermijden, en die ruimte is niet altijd beschikbaar.”
Verschillen tussen AGV’s en AMR’s
Wie AGV’s en AMR’s naast elkaar zet, ziet duidelijke verschillen. Veel AGV’s zijn aangepaste hef- of magazijntrucks die dankzij automatisering zelfstandig rijden. Soms worden ze speciaal ontworpen voor zware of afwijkende ladingen. AMR’s daarentegen zijn compacter en kunnen onder ladingen rijden om deze op te tillen en te verplaatsen, een techniek die Jungheinrich ‘underload transport’ noemt.
Jungheinrich heeft naast AGV’s ook AMR’s in het assortiment. “Een AMR vervoert doorgaans niet meer dan 1300 kilogram, terwijl een AGV veel zwaardere en hogere lasten aankan,” zegt Dingemans. “AGV’s zijn daardoor ideaal voor productielocaties, bijvoorbeeld om pallets van een conveyor naar de expeditievloer te verplaatsen.” Veiligheid is een ander belangrijk punt. “Met lasten van drie ton moet je niet kriskras door het warehouse rijden, maar een vooraf vastgelegde weg kiezen,” benadrukt Tom Broeder, managing director van AGV International.
AMR’s worden vooral ingezet voor het transport van kleinere ladingen, zoals bakken met kleingoed. In het fulfilmentwarehouse van Radial in Groningen gebruikt Dematic drie typen robots: één voor het transport van bakken tussen stellingen en pickstations, één met een hefmast om bakken op hoogte te plaatsen en een derde type voor pallettransport.
Navigatieverschillen
AGV’s en AMR’s gebruiken verschillende navigatietechnieken. AGV’s werken vaak met lasernavigatie en hebben reflectoren langs hun route nodig voor nauwkeurige positionering. “Volledig automatische smallegangentrucks gebruiken daarentegen inductie en RFID om met hoge snelheid pallets op grote hoogte te plaatsen,” licht Dingemans toe.
Hoewel AMR’s flexibeler zijn, blijven AGV’s onmisbaar voor zware en gestandaardiseerde transporttaken. De keuze tussen AGV en AMR hangt dan ook sterk af van de specifieke logistieke behoeften van een warehouse.
Lees binnenkort als abonnee het hele artikel
Nog geen abonnement? Dit zijn de opties