Ga naar hoofdinhoud

Logistieke lessen Shimano: Waarom Shimano weer kiest voor manuele operatie en Nederland


Shimano verbaasde vorige week velen door aan te kondigen zijn logistiek terug van België naar Nederland te halen. Misschien nog opmerkelijker is dat het bedrijf teruggrijpt op een manuele operatie in plaats van automatisering. Een bewuste keuze die de leveringsbetrouwbaarheid moet verbeteren, aldus Kristel van Haaren, chief operating officer in een vraaggesprek met Warehouse Totaal.

Ruim twee jaar nadat Shimano zijn logistieke business overhevelde naar België en koos voor automatisering, bewandelt het bedrijf nu de omgekeerde route.
Shimano verhuist zijn magazijnactiviteiten in België naar de GXO-faciliteit in Venray, Nederland, om de logistieke processen in Europa te verbeteren. Het bedrijf kampte onder meer met leveringsproblemen sinds de overgang.

Jullie hevelden recent de logistiek over van Nunspeet naar het geautomatiseerde dc van K+N in België en nu weer terug naar NL en niet geautomatiseerd. Waarom de keuze ven waarom weer manuele logistiek?
De resultaten van het geautomatiseerde warehouse in België waren niet wat we ervan gehoopt hadden en hebben we besloten om een andere set up te kiezen, in dit geval in Nederland. De ambitie om volledig geautomatiseerd te gaan met de hoge complexiteit van Shimano’s producten is niet haalbaar gebleken. We kiezen nu een manuele set up, zodat we betrouwbaarheid voor onze klanten hebben en daarmee flexibel kunnen opereren.

Waar liepen jullie tegenaan in het dc van K+N en de samenwerking en hoe resulteerde dat qua logistiek?
De volledige automatisering was een hoge complexiteit, voor de hoge mate van diversiteit van Shimano’s producten. Hierdoor was minder flexibiliteit mogelijk dan nodig voor onze producten en klantvragen en werden we helaas erg onvoorspelbaar voor onze klanten in onze leveringen.

Welke logistieke/automatiseringslessen hebben jullie geleerd?
De twee belangrijkste lessen; Ontwerp niet enkel de automatisering oplossing voor de logistieke productie, maar neem hierin ook de complexiteit van producten en dienstverlening in mee. En als tweede punt; Zorg bij een overgang van een eigen warehouse naar een contractuele dienstverlening met een verhuizing van het ene naar het andere land, eerst voor een goede basis operatie alvorens naar volledige automatisering over te gaan. We gaan dit daarom nu ook stapsgewijs doen.

Tips voor bedrijven die ook nadenken over automatisering/uitbesteden van hun logistiek?
De twee lessen hierboven, en neem een externe partij in de arm met kennis en kunde, die je kan helpen een dergelijk traject vanuit ervaring te adviseren, als je nooit eerder het hart van je logistieke dienstverlening hebt uitbesteed.

Kuehne+Nagel is ook om en reactie gevraagd, maar die wilde inhoudelijk niet reageren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.