Met een strategische ligging nabij de A20, zal de CityHub dagelijks meer dan 10.000 pakketten verwerken. Deze worden door ruim 120 medewerkers gesorteerd en vervolgens met elektrische voertuigen bezorgd. De komst van deze faciliteit biedt niet alleen een efficiëntere pakketafhandeling, maar creëert ook extra werkgelegenheid in de regio.
Duurzaamheid cityhub
Hugo de Ridder, directeur CityHubs DHL eCommerce, en regiomanager Richard Baars markeerden samen de start van de bouw met het slaan van de groene heipaal. De Ridder benadrukt de voordelen van de nieuwe locatie: “Met deze CityHub versterken we ons fijnmazige netwerk in de groeiregio Rotterdam. Dankzij de centrale ligging kunnen we efficiëntere en duurzamere routes rijden. Onze bezorgers maken gebruik van elektrische voertuigen of voertuigen die rijden op HVO-100, een plantaardige brandstof.”
De CityHub wordt ontwikkeld volgens de strenge duurzaamheidsnorm BREEAM Excellent 2020. Het gebouw zal volledig gasloos zijn en uitgerust worden met zonnepanelen. Door het geëlektrificeerde wagenpark, slimme routeplanning en een hoge beladingsgraad worden verkeersbewegingen beperkt en de uitstoot aanzienlijk verminderd. Daarnaast stimuleert DHL out-of-home leveringen via pakketautomaten en servicepunten, die vaak lopend of per fiets worden bereikt, wat nog duurzamer is.
Het terrein rondom de hub wordt ingericht met een brede groenstrook, compleet met voorzieningen voor insecten, vogels en vleermuizen, wat bijdraagt aan biodiversiteit in het gebied.
Onderdeel breder DHL netwerk
De nieuwe CityHub in Rotterdam-Noord is de achttiende van in totaal 27 geplande hubs binnen Nederland, als onderdeel van DHL’s netwerk van 131 lokale vestigingen. Aan de westkant van Rotterdam, op de Kiotoweg in de Spaanse Polder, bevindt zich al een regionale hub die wordt gebruikt voor grotere en zwaardere zendingen. Ook daar zet DHL elektrische vrachtwagens in.
De opening staat gepland voor het tweede kwartaal van 2025.