De opmars van elektrisch vrachtvervoer biedt kansen voor verhuurders van logistiek vastgoed. Hoewel bedrijven momenteel nog beperkt extra betalen voor laadfaciliteiten, zal dit na 2030 sterk veranderen. Naarmate elektrisch transport groeit, stijgt ook de behoefte aan laadmogelijkheden op bedrijfsterreinen. Locaties met laadopties kunnen hierdoor rekenen op hogere huurinkomsten en waardestijgingen. Het tijdig investeren in laadinfrastructuur is echter cruciaal, stelt ING Research in een nieuwe analyse.
Batterij-elektrische vrachtwagens groeien fors na 2030
De inzet van batterij-elektrische vrachtwagens zal na 2030 flink toenemen. Momenteel is slechts 1% van de vrachtwagens zero-emissie (batterij-elektrisch of waterstof), maar dit aandeel groeit naar verwachting tot 16% in 2030 en zelfs 50% tegen het midden van de jaren dertig. Het grootste deel hiervan zal bestaan uit batterij-elektrische voertuigen.
Laden op eigen terrein: goedkoper en efficiënter
Elektrisch laden vervangt steeds vaker het traditionele tanken van diesel. Bedrijven hebben een sterke voorkeur om voertuigen op hun eigen terreinen te laden, vanwege:
• Lagere kosten per kWh: eigen laadfaciliteiten zijn vaak goedkoper dan publieke laadpleinen.
• Tijdsbesparing: voertuigen laden terwijl ze stil staan voor andere werkzaamheden.
• Controle over stroomvoorziening: bedrijven zijn minder afhankelijk van externe partijen.
Meer huur distributiecentrum
Deze voordelen maken bedrijven bereid om meer huur te betalen voor terreinen met laadmogelijkheden. Sophie Kraaijeveld, Sector Banker Real Estate, benadrukt: “Het onbebouwde deel rondom logistiek vastgoed wordt belangrijker nu laden op eigen terrein een vlucht neemt.”
Waardestijging van laadfaciliteiten in logistiek vastgoed
Logistieke terreinen met laadfaciliteiten worden niet alleen aantrekkelijker voor huurders, maar ook voor beleggers. Laadinfrastructuur sluit aan bij de duurzaamheidscriteria die beleggers steeds vaker hanteren. Hierdoor zal de meerwaarde van deze locaties verder toenemen.
Slimme energieoplossingen versterken concurrentiepositie
Verhuurders die slimme energieoplossingen inzetten – zoals eigen energieopwekking, batterijopslag en efficiënte laadmethoden – kunnen laadkosten per kWh verlagen. Distributeurs, die nu al 20% van hun totale kosten kwijt zijn aan brandstof, zien hierin een kans om hun operationele kosten te drukken.
Door lagere laadkosten kunnen transportbedrijven concurrerende tarieven aanbieden en hun marktpositie versterken. Erik Slaaf, Sector Banker Transport, Logistics & Mobility, ziet hierin een grote verschuiving: “Waar transporteurs vroeger afhankelijk waren van OPEC-landen en brandstofleveranciers, kunnen ze in de toekomst zelf sturen op energieopwekking, opslag en laadinfra.”
Vooruitkijken: investeren in laadopties loont
De overgang naar elektrisch vrachtvervoer biedt duidelijke voordelen voor bedrijven die tijdig inspelen op laadbehoeften. Logistiek vastgoed met laadfaciliteiten zal niet alleen aantrekkelijker worden voor huurders, maar ook voor beleggers die duurzame keuzes vooropstellen. Tijdig investeren in laadopties kan verhuurders op termijn een significante voorsprong geven in een veranderende markt.