Ga naar hoofdinhoud

Logistieke (vastgoed)sector pareert clash met Rijksadviseurs met duurzame voorbeelden en visie


De kou tussen overheid en de logistieke vastgoedsector lijkt wat uit de lucht. Het keiharde advies van Rijksadviseurs over de toekomst van logistiek Nederland en de daarop volgende reactie van de sector, heeft plaatsgemaakt voor oplossingsgezindheid.

Toekomstige distributiecentra moeten niet alleen bijdragen aan de economie. Ook moeten ze maatschappelijke meerwaarde bieden voor de omgeving. Dat is de conclusie van het debat ‘Ontdek de schoonheid van logistiek vastgoed’ dat op 12 oktober werd gehouden in Culemborg. Een initiatief van Dilas.

Tweede debat Dilas

Het was het tweede debat van de branchevereniging voor logistieke en vastgoedbedrijven dit jaar, waarin werd gebogen over de toekomst van het logistiek vastgoed. Een thema dat veel ophef veroorzaakt, de laatste tijd zeker na het advies van het College van Rijksadviseurs dat zich kritisch uitliet over de sector. Een advies die op zijn beurt weer tot felle reacties leidde bij Dilas.

Lees ook het verslag van het eerste debat
Het moet en kan anders

Verbinden in plaats van polarisatie

Het tweede debat op 12 oktober stond niet in het teken van verdeeldheid, maar juist in het verbinden en oplossingsgerichtheid. Aan goede initiatieven geen gebrek. Met pitches gaven elf bedrijven aan de hand van verschillende thema’s (praktijk)voorbeelden hoe de logistieke sector wel degelijk een positieve bijdrage kan leveren aan de duurzame invulling van de ruimtevraag in Nederland.

Praktijkvoorbeelden hoe het anders kan

Martijn Sleutjes van WDP en Diederik de Jonge van Heembouw Architecten lieten zien hoe ecologen en landschapsarchitecten door samen te werken met distributiecentra kunnen bijdragen aan het behoud en de bevordering van biodiversiteit en ecologische waarde.

Slimme mega batterij

Zonne-energiespecialisten Sunrock, I-Well en Spectral gaven in hun pitch aan dat logistiek vastgoed een rol kan vervullen bij het energieprobleem en dat panden – zo blijkt nu al in de praktijk – de potentie hebben om energiecentrales van de toekomst te worden.

 Aniek Averesch van Circulair Staal stelde dat de logistieke sector de afgelopen twee jaar zeven miljoen vierkante meter aan logistiek vastgoed heeft gerealiseerd, omgerekend is dat goed voor 276 miljoen kilo staal. Van dat aantal ‘kilo’s ’ is volgens Averesch minder dan 3 procent demontabel ontworpen.

Aanbevelingen

DILAS-bestuurslid Tim Beckmann: “De pitches van de bedrijven laten zien dat de logistieke sector de handschoen oppakt om mee te denken over de complexe uitdagingen die Nederland heeft op het gebied van ruimtelijke ordening. ‘De laatste tijd is er veel discussie geweest over wat de toegevoegde waarde van logistiek is. Dat is jammer want het recente rapport van het College van Rijksadviseurs eindigt met heel veel aanbevelingen die ook vandaag zijn besproken over hoe zou je het nou anders kunnen doen? Het zou zo mooi zijn als de huidige polarisatie stopt.”

Lange weg te gaan

Charles Aangenendt, senior beleidsmedewerker bij het ministerie van Binnenlandse Zaken was ook aanwezig: “Er is veel consensus dat er veel meer kan en de voorbeelden uit de pitches laten dat ook zien. Tegelijkertijd realiseer ik mij dat we er nog lang niet zijn. Regels kunnen in de praktijk heel erg belemmerend zijn voor innovaties, omdat ze soms niet bekend zijn of onduidelijk zijn terwijl we als overheid duurzaamheid moeten stimuleren.”

 Het mooie aan deze bijeenkomst is volgens Aangenendt dat het een vooruitblik geeft naar meer samen zoeken, vinden en elkaar inspireren. “Waarbij we tegelijk moeten erkennen dat het vinden van die gewenste oplossingen soms erg lastig zal zijn.”

Beckmann blijft ook kritisch: De vraag welke logistiek we nou wel nodig hebben of niet is een discussie die volgens hem gevoerd moet worden door macro-economen en niet planologen en stedenbouwkundigen. “Infrastructuur hebben we nodig voor personen en hetzelfde geldt voor goederen. We hebben bovendien geen discussie over wie er wel met het openbaar vervoer mag en wie niet. We zouden als sector zoveel grote stappen kunnen maken als we in ieder geval zeggen dat we bij iedere ontwikkeling waarde gaan toevoegen aan de omgeving.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.